انرژی

آمادگی ۱۰۰ درصدی وزارت نیرو برای تامین زیرساخت خودروهای برقی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: وزارت نیرو به صورت ۱۰۰ درصدی آماده همکاری برای تامین خودروهای برقی است و در این حوزه نیز از گذشته مطالعات زیادی صورت گرفته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، همایون حائری امروز در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی و نخستین جشنواره و فن‌بازار تخصصی صنعت برق ایران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آمادگی وزارت نیرو برای تامین برق خودروهای برقی اظهار کرد: همکاران وزارت نیرو از سال‌های پیش روی خودروهای برقی مطالعه داشتند و صنعت برق متخصصین خوبی در این زمینه دارد به طوری که می‌توانیم بگوییم برای تامین تجهیزات صنعت برق در این حوزه مشکلی نداریم.

همچنین بخوانید

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم خودروهای برقی را به صورت گسترده توسعه دهیم می‌بایست زیرساخت‌های آن توسعه یابد که باید برای افزایش ظرفیت شبکه نیروگاهی و خطوط انتقال سرمایه‌گذاری صورت گیرد، اما اعتقادمان روی این مساله است.

حائری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که آیا وزارت نیرو برای احداث ایستگاه‌های شارژ نیز اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: وظیفه وزارت نیرو تامین برق است که برای این موضوع مشکلی نداریم، اما احداث ایستگاه‌های شارژ به عهده شهرداری است و می‌بایست ایستگاه‌ها متناسب با تعداد خودروها تجهیز شود، اما توسعه صنعت برق برای تامین نیاز برقی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و وزارت نیرو مشکلی برای تامین برق خودروهای برقی ندارد.

خودکفایی ۱۰۰ درصدی در حوزه نیروگاهی

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که صنعت برق در بخش توزیع ۱۰۰ درصد و در بخش نیروگاهی بیش از ۹۰ درصد خودکفا است، تصریح کرد: ۱۰ درصد باقی‌مانده به معنای عدم توانایی صنعت برق نیست چرا که تجهیز این میزان توجیه اقتصادی نداشته و ایران جزو تولید کنندگان برتر نیروگاهی در دنیا است.

سال آینده سال تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق است

وی با اشاره به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۰۰ مگاوات ظرفیت منسوبه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در کشور است اما ریل‌گذاری خوبی با توجه به حساسیت‌های وزیر نیرو و فعالیت‌هایی که ساتبا انجام داده صورت گرفته به گونه‌ای که اکنون توربین و پنل‌های تجدید پذیرها در داخل کشور ساخته می‌شود و با ریل گذاری صورت گرفته اکنون احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر شدت خوبی گرفته است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تاکید بر اینکه سال آینده تحول تجدیدپذیرها در صنعت برق رقم می‌خورد، گفت: ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سال احداث می‌شود که در تابستان آینده می‌توانیم بخشی از آن را مورد استفاده قرار دهیم و این برنامه‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت به گونه‌ای که برای ۱۰ سال آینده می‌توانیم بگوییم که یک ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی را خواهیم داشت.

حائری با تاکید بر این‌که تمامی زوایای کار دیده شده است، تصریح کرد: نگاه به تجدید پذیرها با توجه به موضوع هوای پاک، شرایط محیط زیستی و حفظ منابع سوختی به طور جدی در صنعت برق دیده شده و برای سال آینده تجدید پذیرها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: برای اینکه صنعت تجدیدپذیر رشد کند باید به موضوع سرمایه‌گذاری‌ها توجه شود اقداماتی که انجام شده بیشتر در بخش تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذار است و این صنعت نیز مزایای زیادی برای ورود و توسعه دارد.

مذاکره با پاکستان و افغانستان برای رفع نیازهای برقی آنها

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه با پاکستان و افغانستان مذاکراتی برای تامین نیازهای برقی صورت گرفته است، اظهار کرد: پاکستان کشوری است که ما به آنجا برق صادر می‌کنیم اخیرا نیز جلسه‌ای با این کشور برگزار شد تا بیشتر از پتانسیل‌ها استفاده شود این کشور نیازهای برقی زیادی دارد و برای ساخت تجهیزات داخل نیز نیازمند پتانسیل‌های ایران است که می‌توانیم در این حوزه فعالیت‌هایی با این کشور داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با کشور افغانستان نیز روی این موضوع بحث شد و این کشور نیز نیازهایی را در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تامین انرژی داشت که روی آن مذاکره صورت گرفت.

حائری با اشاره به نمایشگاه صنعت برق امسال گفت:‌ این نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته رشد کمی و کیفی خوبی داشت به طوری که ۴۸۰ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند اما سال قبل تنها ۳۵۰ شرکت داخلی و ۲۲ شرکت خارجی در این نمایشگاه بودند که این موضوع بیانگر افزایش کیفیت نمایشگاه است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه در حوزه معرفی محصولات نیز اقدامات خوبی صورت گرفت چرا که محصولات دانش بنیان مورد تمجید بازدیدکنندگان به ویژه بازدیدکنندگان خارجی قرار گرفت، گفت: امسال برای اولین بار جشنواره و فن‌بازار نیز برگزار شد که به واسطه آن ایده‌های فناورانه تجاری سازی شدند. تعداد ۴۱۰ محصول دانش بنیان را در این نمایشگاه شاهد بودیم که نشان دهنده پایه‌های خلاقیت و دانش ایرانیان است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا