کسب و کار

ایمپلنت دندان بهتر است یا دندان مصنوعی؟

افزایش قیمت و هزینه ایمپلنت دندان، باعث شده، افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند به سمت دندان مصنوعی متمایل شوند. اما چرا با وجود بالا بودن قیمت ایمپلنت دندان، دندانپزشکان ایمپلنت را به‌جای دندان مصنوعی پیشنهاد می‌دهند؟

ما در این مقاله هر دو درمان دندان مصنوعی و ایمپلنت را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی یا پروتز دندانی (denture) وسیله‌ای متحرک است که برای جایگزینی دندان‌های از‌دست‌رفته و بافت‌های اطراف استفاده می‌شود. دو نوع اصلی دندان مصنوعی وجود دارد: پروتز کامل (complete dentures) که در صورت از‌دست‌دادن تمام دندان‌ها استفاده می‌شود و پروتز پارسیل (partial dentures) که در صورت باقی‌ماندن برخی از دندان‌های طبیعی قابل استفاده است.

همچنین بخوانید

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پایه پیچ‌مانند است که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد. این پایه نقش ریشه دندان را بازی می‌کند و می‌توان تاج را بر روی آن قرار دارد. این پیچ با یک جراحی سرپایی در داخل استخوان فک کارگذاشته می‌شود و پس از دو تا سه ماه، تاج دندان روی آن قرار می‌گردد.

  • اگر تعداد دندان‌های از دست‌رفته یکی یا دو تا باشد، ایمپلنت‌های جداگانه در داخل فک نصب می‌شود.

  • اگر لازم باشد یک قوس کامل جایگزین شود، با قرار‌دادن حدود چهار ایمپلنت در قسمت‌های مختلف فک، می‌توان یک قوس کامل دندانی را به استخوان فک متصل کرد. (All On 4)

  • از سوی دیگر اگر چند دندان کنار هم دچار مشکل شده باشند، می‌توان یک ایمپلنت در انتها و ابتدای ناحیه خالی‌شده از دندان قرار داد و بین آن‌ها را با بریج پر کرد.

مقایسه ایمپلنت و دندان مصنوعی از جنبه‌های مختلف

برای این‌که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید، لازم است جنبه‌های مختلف ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی را با هم مقایسه کنید.

دوام:

ایمپلنت‌ها عموما دوام بیشتری نسبت به دندان‌های مصنوعی دارند. آن‌ها از تیتانیوم ساخته شده‌اند که یک ماده بسیار قوی و بادوام است. از طرف دیگر، دندان‌های مصنوعی معمولاً از اکریلیک یا چینی ساخته می‌شوند که آن‌قدر محکم نیستند و به‌راحتی می‌شکنند یا ترک می‌خورد.

راحتی:

ایمپلنت دندان راحت‌تر از دندان مصنوعی است. این نوع کاشت، به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که با استخوان فک جوش بخورد و در نتیجه ظاهر آن شبیه یک دندان معمولی و طبیعی شود. اما دندان‌های مصنوعی در دهان حجیم و ناراحت‌کننده هستند و با صحبت‌کردن و غذاخوردن جابجا می‌شوند.

نگهداری:

ایمپلنت‌ها به نگهداری کمتری نسبت به دندان‌های مصنوعی نیاز دارند. آن‌ها را می‌توان مانند دندان‌های طبیعی مسواک زد و نخ‌دندان کشید، در‌حالی‌که دندان‌های مصنوعی را باید هر‌بار بیرون آورده و با محلول‌های تمیزکننده خاصی تمیز کرد و مجددا داخل دهان گذاشت.

ظاهر:

ایمپلنت‌ها طبیعی‌تر از دندان‌های مصنوعی به‌نظر می‌رسند. آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که شبیه دندان‌های طبیعی به نظر برسند؛ درحالی‌که دندان‌های مصنوعی غیر‌طبیعی به‌نظر می‌رسند.

هزینه و قیمت:

قیمت و هزینه ایمپلنت دندان https://mikhakdental.com/cost-of-implant/ به طور‌کلی از هزینه دندان مصنوعی بیشتر است. هرچه تعداد ایمپلنت‌هایی که در داخل فک کارگذاشته می‌شوند بیشتر باشد، هزینه نیز افزایش می‌یابد.

روش کاشت:

روش کاشت ایمپلنت دندان تهاجمی‌تر از دندان مصنوعی است. ایمپلنت‌ها برای قراردادن پست تیتانیومی در استخوان فک، نیاز به جراحی دارند. درمقابل دندان‌های مصنوعی به‌سادگی روی دندان‌های موجود قرار می‌گیرند.

طول عمر:

ایمپلنت‌ها با مراقبت مناسب، می‌توانند مادام‌العمر دوام بیاورند؛ درحالی‌که دندان‌های مصنوعی ممکن است هر ۵ تا ۱۰ سال یک‌بار نیاز به تعویض داشته باشند.

از‌دست‌دادن استخوان:

ایمپلنت‌ها می‌توانند به جلوگیری از تحلیل استخوان در فک کمک کنند؛ اما دندان‌های مصنوعی چنین فوایدی ندارند. به همین دلیل است که پرداخت قیمت ایمپلنت دندان به‌صرفه تر از دندان مصنوعی است.

ایمپلنت بهتر است یا دندان مصنوعی؟

ایمپلنت‌ها به‌دلیل دوام، راحتی، ظاهر و مزایای طولانی‌مدت، عموماً گزینه بهتری نسبت به دندان مصنوعی در‌نظر گرفته می‌شوند. برخلاف پروتزهای مصنوعی که ممکن است بلغزند و در دهان حرکت کنند، ایمپلنت‌ها طوری طراحی شده‌اند که با استخوان فک ترکیب می‌شوند و به همین دلیل ثابت و طبیعی هستند. علاوه بر این، ایمپلنت می‌تواند به جلوگیری از تحلیل استخوان در فک کمک کند.

درست است قیمت ایمپلنت دندان بیشتر است و نیاز به جراحی دارد. اما واقعا ارزش سرمایه‌گذاری را دارد. زیرا می‌تواند برای تمام عمر جایگزین دندان‌های از‌دست‌رفته شما شده و راحتی و سلامت بیشتری را به همراه داشته باشد.

اگر قصد دارید دندان‌های از‌دست‌رفته خود را جایگزین کنید، ما ایمپلنت دندان را به شما توصیه می‌کنیم!

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا