انرژی

چین و عربستان توافق سواپ ارزی امضا کردند

بانک مرکزی چین و بانک مرکزی عربستان سعودی توافق سواپ ارزی به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۶.۹۳ میلیارد دلار) یا ۲۶ میلیارد ریال سعودی امضا کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و چین که بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است، در سال‌های اخیر تلاش کرده اند روابطشان را فراتر از روابط هیدروکربن، ارتقاء دهند و همکاری در حوزه‌هایی مانند امنیت و فناوری را تقویت کرده‌اند.

همچنین بخوانید

بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق سواپ که به مدت سه سال معتبر خواهد بود و می‌تواند با توافق دو جانبه، تمدید شود، به تحکیم همکاری مالی، گسترش استفاده از ارزهای ملی و تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری میان ریاض و پکن، کمک خواهد کرد.

طبق آمار گمرکی، ارزش واردات نفت چین از عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲، به ۶۵ میلیارد دلار رسید که سهم حدود ۸۳ درصدی از کل واردات چین از عربستان سعودی داشت.

با وجود این که قیمت نفت روسیه بالاتر رفته است، مسکو در اکتبر، بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند. در حالی که واردات نفت چین از عربستان سعودی، ۲.۵ درصد کاهش ماهانه داشت.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، دسامبر گذشته به سران عرب منطقه خلیج فارس اعلام کرد چین به دنبال خرید نفت و گاز به یوان است اما به گفته معامله‌گران، هنوز از ارز خود برای خرید نفت عربستان سعودی استفاده نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، تصور می‌رود پکن با توافق سواپ ارزی با حداقل ۴۰ کشور، بزرگترین شبکه از توافق‌های سواپ ارزی را در جهان داشته باشد اما به ندرت، شرایط توافق خود را برملا می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا