صنعت، معدن، تجارت

افزایش‌های بی‌رویه قیمت مواد اولیه صنعت کفش مورد تایید صمت نیست

قم- معاون وزیر صمت گفت: افزایش‌های بی‌رویه قیمت در مواد اولیه صنعت کفش مورد تایید وزارت صنعت معدن و تجارت نیست، چرا که این صنعت، از نظر تولید و اشتغال در کشور کم‌نظیر است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدمهدی برادران در افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی «مواد اولیه، ماشین‌آلات، تکنولوژی، چرم و صنایع وابسته صنعت کفش ایران_قم» که در محل نمایشگاه بین‌المللی استان قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: صنعت کفش جدا از موضوع اشتغال‌زایی، از صنایعی است که بیشترین عمق تولید داخلی را دارد و تولید مواد اولیه داخلی این صنعت به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی «مواد اولیه، ماشین‌آلات، تکنولوژی، چرم و صنایع وابسته صنعت کفش ایران_قم» با هدف کاهش نیازها برای واردات مواد اولیه برپا شده است، عنوان کرد: بیش از ۳ هزار مواد اولیه و ماشین‌آلات در فرآیند تولید کفش مؤثر هستند که در گذشته برای تامین بیشتر این مواد وابسته بودیم به‌عنوان نمونه در ۳۳ سال گذشته ما وارد کننده پلی یورتان بودیم اما اکنون به صادر کننده تبدیل شده‌ایم.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ما در صنعت کفش با کشورهای دیگر در رقابت هستیم و این رقابت از نظر مزیت قیمتی بسیار مهم است و اگر بتوانیم ماشین آلات جدیدتری را استفاده کنیم می‌توانیم به جایگاه مطلوب‌تری برسیم.

وی از افتتاح ماشین‌های جدید در نمایشگاه تخصصی «مواد اولیه، ماشین‌آلات، تکنولوژی، چرم و صنایع وابسته صنعت کفش ایران_قم» که سرعت تولید کفش را تا سه برابر افزایش می‌دهد یاد کرد و گفت: انجمن کفش قم با برپایی نمایشگاه صنایع جانبی وابسته به کفش و نمایشگاه کفش، این استان را به قطب مهمی در حوزه کفش ماشینی تبدیل کرده است و اکنون به جایی رسیده که در سطح فراملی حرف برای گفتن دارد.

وی از برپایی ۲۰ غرفه با حضور نمایندگان کشورهای دیگر در نمایشگاه «صنعت کفش ایران_قم» یاد کرد و گفت: از فعالان صنعت کفش ۴۳ کشور نیز دعوت شده است تا در این نمایشگاه حضور یابند.

برادران خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی مطلوبی هم برگزار می‌شود که برای صنعت کفش مفید است و در این راستا باید از مسئولان استان قم و انجمن کفش این استان تقدیر کرد.

وی ادامه داد: کفش، یکی از صنایعی است که محدودیت واردات در حوزه ماشین‌آلات برای آن درنظر گرفته نشده چراکه ماشین‌آلات جدید به بهره‌وری بیشتر، افزایش اشتغال و کاهش قیمت و رسیدن به مزیت رقابتی کمک می‌کند و با وجود محدودیت‌های ارزی برای صنعت کفش استثناء قائل شدیم تا نیاز صنعت کفش در اولویت قرار گیرد.

معاون وزیر صمت گفت: با تصمیم مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت قرار شد ارز مورد نیاز این صنعت نیز تامین شود، در کنار این موضوع توجهی ویژه به داخلی‌سازی ماشین آلات صنعت کفش داریم و امروز نیز ماشین آلاتی را در این نمایشگاه افتتاح کردیم که ایران سومین کشوری است که به این ماشین‌آلات مجهز شده است.

وی با اشاره به گرانی برخی از مواد اولیه ادامه داد: افزایش‌های بی‌رویه قیمت در مواد اولیه مورد تایید صنعت معدن و تجارت نیست و ما مکاتبات خود را با حوزه‌های نظارتی داشتیم و بورس کالا و مجموعه‌های نظارتی باید اقدامات خود را انجام دهند تا واحدی نباشد که با عرضه کمتر بخواهد هزینه را برای تولیدکننده افزایش دهد چرا که صنعت کفش از نظر تولید و اشتغال در کشور کم‌نظیر است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا