ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تا پایان دولت فیبرنوری به همه شهرها می‌رسد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ۴۰۰ شهر فیبرنوری به صورت کامل ایجاد شده و تا آخر دولت فیبرنوری به همه شهرها می‌ رسد.

به گزارش آرمان اقتصادی،  عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز (پنجشنبه) در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند»، اظهار کرد: وضعیت ایران در بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات خوب است و در حالی که خیلی از کشورها از سکوهای خارجی استفاده می کنند، اما ما از سکوهای داخلی بهره می بریم.

همچنین بخوانید

زارع پور گفت: اگر قرار است هوشمند سازی رخ دهد باید به اینترنت اشیا و هوشمندسازی زندگی ها و جامعه فکر کنیم؛ باید اطلاعات حسگرها را به خوبی جمع آوری و بتوانیم آن را منتقل کرده و پردازش کنیم.  زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت و با کیفیت و امن فقط در بستر فیبرنوری است، اما آمادگی لازم را برای این کار نداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ۴۰۰ شهر فیبرنوری به صورت کامل ایجاد شده و تا آخر دولت فیبرنوری را در تمامی شهرهای ایران می‌بریم. همچنین ۵G فقط در اینترنت پرسرعت امکان پذیر است و در حال ارتقا به سمت نسل پنجم هستیم، هر چند که برخی کشورها به سمت نسل ششم رفته اند.

به گفته وی در سه نقطه کشور یعنی در شهرهای مشهد، اصفهان و تهران در حال راه اندازی نقطه داده برای پردازش هستیم‌ که بخشی از زیرساخت‌ها توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات است.  برای اولین بار یک فصل از لایحه برنامه هفتم توسعه در راستای قانون توسعه فناوری دیجیتال اختصاص یافته است و کارگروهی هم در دولت برای آن تشکیل شده که تمامی اختیارات هیات وزیران به آن تفویض شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه به همه دستگاه‌ها، سازمان ها و وزارتخانه ها تکلیف شده که ظرف شش ماه برنامه های خود را برای هوشمندسازی ارائه دهند، گفت: مواد ۴۵ تا ۴۸ برنامه هفتم توسعه به موضوع هوشمندسازی صنعت اختصاص یافته است.

احداث بزرگ‌ترین شهرک علم و فناوری منطقه در ایران 

علیرضا زاکانی -شهردار تهران- نیز در ادامه این مراسم  از احداث بزرگترین شهرک علم و فناوری منطقه در ایران خبر داد و گفت: در پارک ولایت پارک علم و فناوری ایجاد شده و قرار است کارخانه‌های نوآوری هم در آنجا بنا شود. ۹ کارخانه نوآوری در شهر تهران ایجاد شده که حلقه‌های بعد از این شهر فناور و پارک علم و فناوری خواهند بود.  سه ناحیه نوآور در تهران را لکه گذاری و ۱۲ خدمت در آنجا تعریف شده است و ایجاد بخشی از نمایشگاه دائمی علم و فناوری در پارک گفت‌وگو هم این موضوع ساخته و اصلاح شده است.

زاکانی با بیان اینکه توجه به شهروندان و مشارکت آنان برای ساخت شهر فضای جدیدی را برای همه ساکنان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: باید زیرساخت‌های هوش مصنوعی را بعد از درک درست فراهم کنیم تا گام‌های بعدی را برداریم.  باید در شهر و برای تحقق مدینه فاضله بازنگری اساسی در کارها و اقدامات کرده و جامع‌تر نگریست.

به گفته این مقام مسئول شهرداری تهران سرمایه گذاری زمانی، فکری و مادی ویژه ای با تعریف نقشه راه برای هوشمندسازی تهران کرده است. در حال حاصر ۸۵۰ خدمت در شهر تهران وجود دارد که ۸۵ سامانه برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین اپلیکیشن ویژه‌ای برای خدمات جامع به مردم شهر تهران در نظر گرفته شده که از مهرماه در حال فعالیت است.

وی افزود: امروز وزارت صمت بر مدار برقی سازی خودرو و وسایل حمل و نقل متمرکز است که شهرداری تهران هم در خدمت این موضوع است؛ وزارت ارتباطات و فناوری هم در مسیر توسعه خدمات فیبر و ICT است که شهرداری هم همراه آنان است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا