ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماجرای اختلال موقت در شبکه اینترنت و تکلیف مهم وزارت ارتباطات در لایحه بودجه

خبر اختلال موقت در شبکه اینترنت، اختصاص نیم درصد از اعتبارات هزینه دستگاه‌ها به ارتقای امنیت شبکه، تکالیف وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو برای توسعه فیبرنوری و معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی در بودجه سال آینده برخی از مهم‌ترین خبرهایی است که هفته جاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

 به گزارش آرمان اقتصادی، هفته پایانی آبان‌ماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر اختلال موقت در شبکه اینترنت منتشر شد. روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد به‌ دنبال ایجاد اختلال در شبکه انتقال استان تهران از ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه تا ۱۰ و ۲۵ دقیقه در ارائه ترافیک داخل و بین‌الملل اپراتورهای کشور اختلالی رخ داد.

همچنین بخوانید

با گذشت مدتی شرکت ارتباطات زیرساخت کشور طی اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی تاکید کرد با تلاش همکاران و کارشناسان فنی این شرکت، اقدامات لازم انجام و شبکه به حالت عادی بازگشت و هیچگونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت وجود ندارد.

مهم‌ترین پیش‌نیازهای دولت هوشمند چیست؟ از دیگر مهم‌ترین خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. محمد خوانساری-معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در همایش پیشرفت‌های معماری سازمانی ایران با محوریت حکمرانی دیجیتال که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، توسعه دولت هوشمند را فصلی تازه در ماموریت‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران دانست که از دو سال گذشته آغاز شده است و افق روشنی را در پیش دارد.

وی درباره پیش نیازهای ایجاد دولت پلتفرمی اظهار کرد: جایگزینی رویکرد مشارکتی به جای کارفرمایی در رابطه میان دولت با بخش خصوصی، تنظیم استانداردهای مشترک برای جمع‌آوری، ذخیره، مدیریت و به اشتراک‌گذاری داده‌های دولتی، استفاده از بسترهای ملی نظیر مرکز ملی تبادل اطلاعات، بلوغ بالای سازمانی و لزوم تغییر نگرش و اصلاح فرهنگ باز سازمانی از پیش نیازهای ایجاد دولت پلتفرمی است.

همچنین در این هفته وزیر ارتباطات از پوشش ۲۰ میلیون خانواری فیبرنوری تا پایان دولت خبر داد.  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیان اینکه برای اولین بار در کشور به تصاویر با کیفیت بالا از همه کره زمین دسترسی پیدا کردیم، اعلام کرد: هم اکنون در حال افزایش سرعت اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر هستیم که سرعت نامحدود به مردم می تواند بدهد و در یکی از شهرهای توانستیم سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت دانلود ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه محقق شد و به دنبال رسیدن به سرعت گیگابیت بر ثانیه هستیم و در حال حاضر بیش از چهار میلیون کاربر به فیبر نوری دسترسی دارند و هم اکنون در ۲۰۰ شهر توسعه فیبر نوری در حال انجام است و تا پایان سال به هشت میلیون خانوار می رسیم.

او تأکید کردهمچنین به دنبال توسعه فیبرنوری تا ۲۰ میلیون کاربر یعنی همه خانوارهای شهری تا پایان دولت هستیم. 

همچنین با نزدیک شدن به پایان هفته هم بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منتشر شد که براساس آن تمام دستگاه‌های اجرایی قانون برنامه هفتم توسعه و شرکت‌های دولتی و نهادها و سازمان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند مکلف شده‌اند حداقل نیم درصد از اعتبارات هزینه‌ای یا از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود را به منظور تضمین و ارتقای سطح امنیت شبکه، امنیت زیرساخت‌ها و امنیت سامانه‌های خود و پیشگیری از وقوع حوادث امنیتی رایانیکی (سایبری) در دستگاه خود اختصاص دهند.

از سوی دیگر در بخش دیگری از این لایحه اعلام شد به منظور تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه شبکه فیبرنوری کشور، وزارت نیرو با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف‌اند استانداردها، ضوابط و تعرفه‌های عبور تار(فیبر) های نوری هوایی کاربران مذکور از طریق تیرها و دکل‌های برق را با رعایت اصول امنیتی و پدافند غیرعامل حداکثر ظرف دو ماه به تصویب هیأت وزیران برساند.

معافیت مالیاتی کسب‌وکارهای اینترنتی در بودجه سال آینده موضوع دیگری بود که در لایحه بودجه سال آینده به آن پرداخته شده است.

درباره جزئیات این موضوع می توان گفت در راستای حمایت از توسعه اقتصاد رقومی(دیجیتال) در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از سکو (پلتفرم) ‌های داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم) های داخلی مورد تائید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱، فاقد پرونده مالیاتی بوده اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا