انرژی

برق در اروپا ارزان شد

شاخص قیمت برق در اروپا تحت تاثیر نشانه‌های مثبتی از اقتصاد و همچنین فروکش بحران‌های گاز و نیروی هسته‌ای، به پایین‌ترین رکورد دو سال گذشته سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عرضه فراوان‌تر گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، منبع باثباتی از سوخت برای بسیاری از نیروگاه‌های اروپا فراهم کرده است. همزمان، تعمیرات گسترده راکتورهای هسته‌ای فرانسه که حدود دو سوم از برق این کشور را تامین می‌کنند، نگرانی‌ها نسبت به کمبود تامین برق را کمتر کرده است.

همچنین بخوانید

کاهش مستمر قیمت برق، مایه آسودگی خاطر بخش صنعتی ناخوش احوال اروپاست که در بحبوحه هزینه‌های بسیار بالای تولید، هشدارهای شدیدی داده است. افزایش هزینه‌های برق، کسب و کارها و خانوارها را واداشته است مصرف انرژی خود را کاهش دهند به خصوص که تورم در کل اقتصاد، بیداد می‌کند.

برق برای تحویل در سال آینده در آلمان، سه شنبه هفته جاری به ۱۱۰.۱۸ یورو به ازای هر مگاوات ساعت نزول کرد که پایین‌ترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۲۱ بود. قرارداد مشابه در فرانسه هم به رکورد پایینی رسید اما هر دو شاخص دو برابر سطح قیمتی مانده اند که پیش از ناترازی‌های عرضه وجود داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه‌ها به حدی که بسیاری از بخش‌های انرژی‌بر امیدوار بودند، کاهش پیدا نکرده‌اند. شورای صنعت شیمیایی اروپا ماه گذشته اعلام کرد این بخش هنوز احیایی را مشاهده نکرده و تقاضا برای مواد شیمیایی رو به کاهش است.

هلت دیوهرست، تحلیلگر بلومبرگ نیو انرژی فاینانس نوشت: توافق خرید برق شرکتی که مصرف‌کنندگان بزرگ با شرکت‌های برق منعقد می‌کنند، کاهش قیمت داشته‌اند اما با سطح قیمت پیش از بحران انرژی این منطقه، همچنان فاصله زیادی دارند. خریداران مجبورند خود را با واقعیت جدید قیمت‌های بالا وفق دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا