بانکبانک و بیمهگردشگری

لزوم ایجاد آف‌شور بانک‌ها در مناطق آزاد


مدیر عامل منطقه آزاد ارس با تاکید بر لزوم ایجاد آف‌شور بانک‌ها در مناطق آزاد کشور، گفت: استفاده از سرمایه‌های خارجی در مناطق ویژه اقتصادی یک ضرورت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، محسن خادم عرب باغی درباره شکل گیری حضور بانک های خارجی در مناطق آزاد کشور و همچنین گسترش مناسبات بانکی در مناطق ویژه اقتصادی، به ایبِنا گفت: با وجود مشکلات اقتصادی در کشور، مناطق آزاد کشور در حال رشد و توسعه است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس اظهارداشت:‌ این منطقه نیز در بین مناطق ۷ گانه آزاد کشور، فعال و در حال توسعه است و در زمینه های صنعت، گردشگری، خدمات، کشاورزی، تجارت، صادرات و واردات عملکرد مطلوبی دارد.
خادم عرب باغی با تاکید بر نقش بانک ها در توسعه مناطق آزاد و به گردش در آوردن منابع مالی در مناطق ویژه اقتصادی کشور، افزود: بانک های داخلی در منطقه آزاد ارس فعالیت دارند و منابع مالی کلانی نیز در منطقه در حال گردش بوده و سالیانه بیش از ۷ میلیون گردشگر از این منطقه بازدید می کنند.
وی خاطرنشان کرد: به صورت کلی بانک ها در منطقه آزاد ارس همکاری های مناسبی را با صاحبان صنایع دارند. در زمینه توسعه کشاورزی گلخانه ای و تولید محصولات صادراتی در این منطقه، بانک ها همکاری های خوبی را انجام دادند.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: در عین حال، ‌برای ورود سرمایه گذاری های خارجی و به سرانجام رسیدن گفتگوها مشکلاتی وجود دارد. با هیات های خارجی در زمینه انجام سرمایه گذاری گفتگو می کنیم و آنها نیز آمادگی حضور خود را در منطقه آزاد ارس اعلام می کنند، اما بعد از آن نیازمند گشایش LC و نقل و انتقالات مالی هستیم که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.
خادم عرب باغی با اشاره به لزوم ایجاد آف شور بانک ها در مناطق آزاد کشور، اظهارداشت: لازم است بانک مرکزی در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد و اگر بانک های خارجی در مناطق آزاد کشور ایجاد شوند، قطعا در سرمایه گذاری های خارجی در مناطق آزاد جهش مناسبی ایجاد می شود.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر برای راه اندازی آف شور بانک ها در مناطق آزاد، بر لزوم همکاری و هماهنگی بیشتر نظام بانکی برای استفاده از خدمات بانک های خارجی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس تصریح کرد: برای رفع معضل بیکاری در کشور و استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد، دولت باید قدم های عملی در این زمینه بردارد و استفاده از سرمایه گذاری های خارجی در این بخش می تواند موثر باشد. در هر صورت باید مذاکرات جدی با بانک های بین المللی برای جذب سرمایه ها و توسعه فعالیت آنها در مناطق آزاد صورت پذیرد.
خادم عرب باغی تاکید کرد: قطعا در این زمینه می توان به راهکارهای عملی دست پیدا کرد و ایجاد بانک های خارجی در مناطق آزاد کشور به نوعی یک ضرورت محسوب می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا