امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برآورد میزان کود دهی متناسب با نیاز خاک نیست

رئیس بخش تحقیقات شیمی، حاصل‌خیزی خاک و تغذیه گیاه مؤسسه تحقیقات آب و خاک گفت: عمده توزیع کود بر اساس مقدار تولید گندم بوده و میزان نیازمندی خاک نادیده گرفته می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، فرهاد مشیری، رئیس بخش تحقیقات شیمی، حاصل‌خیزی خاک و تغذیه گیاه مؤسسه تحقیقات آب و خاک درباره مشکلات کود دهی و تأمین بهره‌وری در حوزه کشاورزی، گفت: بهره‌وری محصولات به طور متوسط ۳۰ تا ۵۰ درصد وابسته به تغذیه متعادل است و تنها به یک یا دو عنصر نمی‌توانیم اکتفا کنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف جهاد کشاورزی ترویج دانش در میان کشاورزان است که البته اقداماتی خوبی هم صورت پذیرفته اما همچنان کشاورزانی هستند که به دلیل فقدان دانش کافی محصولات آن‌ها بازدهی مطلوب را ندارد.

وی ادامه داد: در نظام کود دهی رعایت چند رکن ضروری است؛ یکی از نیازسنجی‌ها در این حوزه برآورد کود مطابق با واقع است. چند مدل در حوزه برآورد کود وجود دارد که یک مدل آن آنالیز روند در سال‌های گذشته در منطقه هدف است. مدل دیگر برآورد نرخ رشد با توجه به شرایط اقلیمی، سیاسی، اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در مؤسسه تحقیقات آب و خاک از مدل گیاه محور استفاده می‌شود، تصریح کرد: در این مدل ۴ دسته اطلاعات به تفکیک هر استان و هر محصول مورد بررسی قرار می‌گیرد. یک بحث آن سطح زیر کشت است که ما چقدر انتظار تولید داریم و به آن سنجه‌هایی از قبیل اینکه در استان چقدر دچار کمبود عناصر در خاک هستیم را اضافه می‌کنیم.

وی یادآور شد: حدود ۷۰ درصد از خاک کشور دچار کمبود فسفر و ۳۰ درصد نیز دچار کمبود پتاسیم است.

مشیری تاکید کرد: در حوزه برآورد کود یک فاصله علمی با توزیع آن وجود دارد که عمده توزیع انجام شده در سامانه‌های توزیع نهاده‌ها کود، بر اساس مقدار تولید گندم بوده است. در نتیجه نیاز خاک و عناصر موجود در آن در برآورد توزیع کود مورد توجه واقع نشده است.

رئیس بخش تحقیقات شیمی، حاصل‌خیزی خاک و تغذیه گیاه مؤسسه تحقیقات آب و خاک اعلام کرد: این مؤسسه دوره نسخه نویسی کودی را برای نخستین بار برای کشاورزان و تشکل‌های مردمی برگزار کرده که از آن استقبال خوبی شد. امیدواریم این آموزش‌ها کارکرد خود را در حوزه کشت نشان دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا