امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

چرا بهره وری در کشت گندم پایین است؟

معاون فنی و کنترل کیفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت:یکی ازمشکلات کوددهی درکشور عدم استفاده به موقع کود ازسوی کشاورزها به دلیل فقدان دانش کافی دراین حوزه است که بهره وری گندم راکاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، شمس‌الله ملازاده، معاون فنی و کنترل کیفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حوزه استفاده از کود و ارتقا بهره‌وری در حوزه کشت، گفت: بر اساس اعلام FAO در خاک‌های حاصلخیز با درصد متوسط، کود دهی به موقع می‌تواند تا ۵۰ درصد در بهره‌وری محصولات کشاورزی مؤثر واقع شود که به دلیل فقر حاصلخیزی خاک ممکن است این تأثیر به درصد پایین‌تری نیز برسد.

وی افزود: برای رسیدن به بهره‌وری بالا در تولید گندم باید تمام عناصر از قبیل مکانیزاسیون، سموم در کنار کود دهی به‌کارگیری شود. اگر بارندگی زیر ۳۰۰ میلی متر باشد کود نه تنها تأثیر گذار نیست بلکه عملکرد منفی نیز خواهد داشت.

وی ادامه داد: در اکثر مناطق کشور به طور میانگین بارش بیش از ۳۰۰ میلی متر در سال است که در کل کشور سالانه این عدد ۸۰۰ میلی متر است.

ملازاده تصریح کرد: کود دهی زمانی می‌تواند مؤثر باشد که به صورت بهینه مصرف شود گاهی شنیده می‌شود که حتی مصرف بیش از اندازه کود سلامت محصول را به خطر می‌اندازد. کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی نمی‌توانند کود را خارج از سامانه به فروش برسانند. در سامانه توزیع نهاده‌ها با توجه به سطح زیر کشت هر کشاورز که توسط خود او به صورت خود اظهاری در سامانه بارگذاری شده است، کود توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی غیر از اینکه کودهای یارانه‌ای را در سامانه توزیع نهاده‌ها، توزیع می‌کند، کودهای غیریارانه‌ای را که شامل ۳۰۰ نوع هستند را در سامانه گنجانده است. قیمت گذاری این کودها به شکل رقابتی بوده و طبق تحقیقات انجام شده نیاز کود کشور برای حفظ بهره‌وری کنونی گندم ۴.۵ تا ۵ میلیون تن است در صورتی که ۳.۵ میلیون تن از رقم مذکور توسط شرکت خدمات حمایتی تأمین می‌شود که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از آن به اوره اختصاص یافته که تولید داخل بوده و باقی مربوط به کودهای دیگر از جمله پتاسیم و فسفات است که تقریباً ۵۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود و باقی وارداتی است.

ملازاده گفت: متأسفانه به دلیل فقدان دانش کافی نسبت به استفاده از کودهای پتاسیم و فسفات کشاورزان رغبتی برای خرید این کودها ندارند و بخشی از کودهای تهیه شده فصل کشت قبل در انبارها همچنان موجود است.

معاون فنی و کنترل کیفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پایان تاکید کرد: یکی از مشکلات کود دهی در کشور عدم استفاده به موقع کود از سوی کشاورزها به دلیل فقدان دانش کافی در این حوزه است به گونه‌ای که در شرایط نامناسب زمانی، اقدام به کود دهی می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا