اقتصاد کلان

مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی چیست؟

مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: امکان خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تقویت ظرفیت تامین مالی، اصلاح ساختار مالی، قابلیت مقایسه بهتر صورت‌های مالی در دوره‌های مالی مختلف برای خود شرکت و در مقایسه با شرکت‌های دیگر از جمله مزایای تجدید ارزیابی است که می‌توانند به نحوی بر عملکرد شرکت‌ها تاثیرگذار باشند.

محسن انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تصمیم اخیر سازمان بورس در زمینه تجدید ارزیابی دارایی ۲۶ هلدینگ و شرکت اظهار کرد: بازار سرمایه در چند سال اخیر شاهد انتشار اخبار زیادی پیرامون تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل بوده است. تجدید ارزیابی شامل به روزرسانی دارایی‌های غیرنقدی یک بنگاه تجاری است. بر اساس استانداردهای حسابداری، دارایی‌های غیرجاری بنگاه‌های اقتصادی بر مبنای بهای تاریخی در دفاتر ثبت می‌شوند و با توجه به تورم حاکم در اقتصاد، هر چه از زمان این ثبت بیشتر می‌گذرد اختلاف بین ارزش دفتری و ارزش بازاری افزایش خواهد یافت.

به گفته انصاری، با توجه به چنین اتفاقی صورت های مالی ویژگی «مربوط بودن» که یکی از ویژگی ‌ای کیفی اطلاعات است را  از دست خواهد داد.

مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس به مزایای این اقدام سازمان بورس تاکید کرد و گفت: امکان خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تقویت ظرفیت تامین مالی، اصلاح ساختار مالی، قابلیت مقایسه بهتر صورت‌های مالی در دوره‌های مالی مختلف برای خود شرکت و در مقایسه با شرکت‌های دیگر از جمله مزایای تجدید ارزیابی است که می‌توانند به نحوی تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌ها باشند.

وی به طبقه دارایی برای تجدید ارزیابی اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه هزینه استهلاک می‌تواند مانعی بزرگ برای این موضوع تلقی شود؛ بنابراین تجدید ارزیابی دارایی ثابت مشهود استهلاک ناپذیر (زمین) با آثار بهتری نسبت به تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک پذیر همراه خواهند بود.

انصاری خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت اثر بروز شدن دارایی‌ها بر عملکرد مدیریت و برخی نسبت‌های مالی است که ممکن است این موضوع چندان برای مدیران خوشایند نباشد.

مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس تاکید کرد: سرمایه‌گذاران و سهامداران نیز باید توجه داشته باشند که مهم‌ترین عامل در ارزیابی‌ها، سودآوری عملیاتی و مستمر است و حتی در صورت تجدید ارزیابی باید عوامل بنیادی مورد توجه ارزیابی‌ها قرار بگیرد.

وی معتقد است که مهم‌ترین مزیت این اقدام، بروز رسانی و نزدیک شدن دارایی‌های غیرجاری شرکت مانند زمین، ساختمان یا سرمایه گذاری‌ها به واقعیت است.

انصاری تاکید کرد: بازار در صورت در نظر گرفتن سایر متغیرها و نیز ویژگی تجدید ارزیایی‌ها می‌تواند از این فرصت استفاده کند و شرایط بهتری را برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران مهیا کند.

مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس به تاثیر تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها بر روند معاملات بورس تاکید کرد و گفت: روند مثبت بازار تابع متغیرهای متعددی است و نمی‌توان صرفاً عامل تجدید ارزیابی را عامل صعودی شدن بازار دانست، آنچه که بازار را به روند مثبت سوق می‌دهد پیش‌بینی‌پذیری آینده و ثبات متغیرهای اقتصادی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا