اقتصاد کلان

در تامین گندم خبازی خودکفا شدیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم‌اکنون در گندم خبازی خودکفا شده‌ایم و تا خرداد سال آینده گندم در اختیار داریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید سعید راد ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی – در مراسم  دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه آرد و نان و رونمایی از سامانه اشتراک‌گذاری تجربه خرید اظهار کرد: بالغ بر ۸ میلیون نفر در زنجیره گندم، آرد و نان فعالیت دارند. در سال جاری ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم صورت گرفت که رشد ۴۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۱۲۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.

همچنین بخوانید

وی یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۳۰۰ درصد داشته است. امسال ۱۵۷ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخت کردیم که به اندازه هفت سال قبل از آن بوده است.

به گفته راد، هم‌اکنون در گندم خبازی خودکفا شده‌ایم و تا خرداد سال آینده گندم در اختیار داریم. در تامین هیچ یک از کالاهای اساسی مشکل نخواهیم داشت.

مصرف نان کنترل شد و قیمت بالا نرفت

در این همایش هم‌چنین  آیت‌اله ابراهیمی  گفت: سال ۱۴۰۰ موضوع آزادسازی قیمت ارز و هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد. پس از آن جنگ اوکراین اتفاق افتاد که به افزایش قیمت غلات انجامید که باعث شد دولت تصمیم به مجموعه اقداماتی برای ساماندهی وضعیت نان صورت دهد. در این بین باید ضمن حفظ قیمت نان، مدیریت مصرف را انجام می‌دادیم.

وی افزود: بعضی افراد در آن برهه آزادسازی قیمت نان را مطرح کردند. بعضی دیگر درباره سهمیه‌بندی صحبت کردند. اما دولت در یک کار فنی دانش‌بنیان که مسئولیت اجرای آن به بانک سپه واگذار شد با همدلی همه سازمان‌های مرتبط به صورت شبانه‌روزی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل بانک سپه یادآور شد: در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کارهای مهمی صورت گرفت و سامانه طراحی شد. با اجرای طرح هوشمندسازی، موضوع سهمیه‌بندی و آزادسازی قیمت به طور کامل منتفی شد. در عین حال صرفه‌جویی صورت گرفت و از سوءاستفاده جلوگیری به عمل آمد.

ابراهیمی با بیان این‌که تا قبل از اجرای طرح هوشمندسازی تصور می‌کردیم ۱۵ تا ۱۶ نوع نان در کشور وجود دارد گفت: بعدها مشخص شد بیش از ۷۲۰ نوع نان در کشور داریم. در حال حاضر سامانه فروش را یکپارچه کرده‌ایم، سوییچ کالایی ایجاد شد، هوشمندسازی بیش از ۸۰ هزار دستگاه کارت‌خوان را داشتیم، سیستم عامل اندروید طراحی شد و پردازش‌ها مورد رصد قرار  گرفت. امروز تخلفات احتمالی  در نانوایی‌ها کاهش و نظارت‌ها افزایش یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا