امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آیین گرامیداشت «خاک» ۱۴ آذر برگزار می‌شود

امسال آیین روز جهانی خاک ۱۴ آذر در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و در سطح استان‌ها نیز مراسم از ۱۱ آذر آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چند سالی است که اصطلاح «تروریست خاک» در بین اندیشمندان جغرافیا برجسته شده و در واقع به دلیل فعالیت نامناسب انسان‌ها امروز آسیب‌های جدی به خاک وارد شده و با ترور خاک رو به رو هستیم.

دو سوم زمین از آب پوشیده شده و یک سوم باقی مربوط به خاک است. این عدد مبنی بر اهمیت کمتر خاک نسبت به آب نبوده زیرا چالش هر یک، حیات موجودات کره زمین را با خطر جدی مواجه می‌کند.

یکی از پارادوکس‌های حوزه کشت و کار کشور این است که در برگزاری همایش برای پاسداشت خاک در جایگاه دوم در بین کشورهای برگزارکننده ایستاده‌ایم اما در فرسایش خاک رتبه نخست را داریم. سال‌ها است جهان به درجه اهمیت خاک در کنار آب رسیده و الگوی کشت در کشورهای جهان اول مورد بازنگری قرار گرفته است. به گفته کارشناسان اگر ۳۰ درصد مواد معدنی زمین در حوزه کشاورزی با برداشت انواع محصولات از بین رفت باید این مواد معدنی به همان میزان دوباره به زمین برگردانده شود؛ امری که در کشور ما مغفول مانده و امروز پدیده فقر زمین‌های کشاورزی معضلی در کنار خشکسالی شده است. خاک تا ابد حاصلخیز نخواهد ماند و توجه نکردن به این موضوع منجر به بیابان‌زایی می‌شود. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از سال ۲۰۱۲ میلادی ۵ دسامبر را که مصادف با ۱۴ آذر است به عنوان روز جهانی خاک و سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ را دهه جهانی خاک اعلام کرده است.

انتخاب شعار روز جهانی خاک با عنوان «خاک و آب، منشأ زندگی» ابتکاری از سوی این سازمان بوده که اهمیت خاک را در کنار آب نشان می‌دهد.

امسال آئین روز جهانی خاک ۱۴ آذر در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و در سطح استان‌ها نیز مراسم از ۱۱ آذر آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

گفتنی است قانون «حفاظت خاک» در ایران سال ۱۳۹۵ خورشیدی به تصویب رسید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا