انرژی

خنثی‌سازی نوعی پساب پالایشگاهی که امکان دفع آن در محیط زیست نیست

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پایلوتی را برای خنثی‌سازی کاستیک پالایشگاهی که حاوی ترکیبات آلاینده محیط زیستی است، اجرایی کردند و به گفته آنها آب خروجی این دستگاه، آب منطبق بر استانداردهای محیط زیست است.

پورخلیلی، عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای پایلوت خنثی‌سازی پساب کاستیک مستعمل خبر داد و گفت: کاستیک مستعمل یکی از دورریزهای مایع صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که به دلیل محتوای سرشار از آلاینده‌ها، قلیایی، شوری زیاد و غلظت زیاد سولفید به راحتی قابل دفع به محیط زیست نیست.

همچنین بخوانید

وی افزود: ترکیبات کاستیک مستعمل بسیار متنوع است و متناسب با منشأ و ترکیب آنها در گروه سولفیدی، نفتنیکی و کریسیلیکی تقسیم‌بندی می‌شوند و از طریق روش‌های مختلفی چون خنثی‌سازی با سولفوریک اسید، تزریق در چاه‌های عمیق، انعقاد الکتروشیمیایی و لخته‌سازی، اکسایش هوازی، اکسایش کاتالیستی، اکسایش پیشرفته، روش‌های زیستی و فیزیکی برای تصفیه کاستیک مستعمل بهره می‌گیرند.

پورخلیلی با اشاره به روش خنثی‌سازی این پساب‌های پالایشگاهی عرضه شده از سوی این شرکت، توضیح داد: در این روش تصفیه با استفاده از ماژول‌های غشایی صورت می‌گیرد، به این صورت که با استفاده از غشاهای نانو کامپوزیتی تصفیه پساب انجام می‌شود.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: ورودی این دستگاه، پسابی است که دارای باز قوی است و زمانی که این پساب وارد این دستگاه می‌شود، ابتدا فرآیند خنثی‌سازی اجرایی می‌شود و PH آن به میزان PH آب‌های عاری از آلودگی می‌رسد و بعد از آن فرایند حذف آلاینده‌های محلول در پساب مانند TDS و COD صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: خروجی این دستگاه با توجه به استانداردهای مورد درخواست مشتریان ما، آبی است که متناسب با استانداردهای محیط زیستی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا