انرژی

افشای برنامه نفتی عربستان برای کشورهای فقیر

یافته‌های یک تحقیقات نشان داد عربستان سعودی، برنامه سرمایه‌گذاری جهانی بزرگی را دنبال می‌کند تا کشورهای در حال توسعه را به نفت و گاز خود، وابسته کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منتقدان می‌گویند هدف از طراحی چنین برنامه‌ای، وابسته کردن کشورها به محصولات مضر عربستان سعودی بوده است.

اطلاعات کمی درباره «برنامه پایداری تقاضا برای نفت» (ODSP) وجود داشت، اما این تحقیقات، اطلاعات دقیقی را درباره طرح‌هایی برای افزایش استفاده از خودروها، اتوبوس‌ها و هواپیماهای با سوخت فسیلی در آفریقا و مناطق  دیگر به دست آورد، زیرا کشورهای ثروتمند به طور فزاینده ای به سمت استفاده از انرژی پاک حرکت می‌کنند.

برنامه «پایداری تقاضا برای نفت» قصد دارد رشد سفرهای هوایی مافوق صوت را که سه برابر بیشتر از هواپیماهای معمولی، سوخت جت مصرف می‌کند، سرعت ببخشد و با یک خودروساز برای تولید انبوه یک موتور احتراقی ارزان خودرو شریک شود. طرح‌های بیشتر، کشتی‌های نیروگاهی را که از نفت کوره یا گاز آلاینده برای تامین برق جوامع ساحلی استفاده می‌کنند، ترویج می‌کنند.

این برنامه تحت نظارت شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی قرار دارد و بزرگترین سازمان‌ها مانند صندوق سرمایه گذاری دولتی ۷۰۰ میلیارد دلاری، شرکت نفتی آرامکو، شرکت پتروشیمی سابک  و وزارتخانه‌های دولتی، در آن مشارکت دارند.

در اطلاعاتی که به صورت عمومی منتشر شده اند، این برنامه به عنوان یک حذف کننده موانع برای انرژی و حمل و نقل در کشورهای فقیرتر و افزایش پایداری توصیف شده است. به عنوان مثال اجاق گازسوز را جایگزین سوزاندن چوب می‌کند.

با این حال، همه پروژه‌هایی که در تحقیقات «مرکز گزارش دهی اقلیمی» و «چنل فور نیوز» برملا شده اند، شامل افزایش استفاده از نفت و گاز هستند. یک مقام گفت: این یکی از اهداف اصلی است.

رئیس بانک جهانی اخیرا گفته است که کشورها و شرکت‌های ثروتمند باید به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا از رشد اقتصادی متکی به سوخت فسیلی، عبور کرده و انرژی‌های تجدیدپذیر را توسعه دهند. آجی بانگا اظهار کرد: اگر چنین کاری انجام نشود، امیدی به پایان دادن به انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ وجود ندارد زیرا دانشمندان جهان، مکررا هشدار  داده اند که این کار برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی، ضروری است.

عربستان سعودی اعلام کرده است که به اهداف اقلیمی توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی به زیر دو درجه سانتیگراد و افزایش حداکثر ۱.۵ درجه ای دما، متعهد است. برای تحقق این هدف، انتشار سوخت‌های فسیلی باید به سرعت کاهش پیدا کند و بیشتر ذخایر نفت و گاز باید در زمین نگه داشته شود که به معنای سیاست‌های اقلیمی مانند حمایت از خودروهای برقی است که تهدید جدی برای درآمدهای این کشور نفت خیز است.

محمد آدو، مدیر اندیشکده «پاور شیفت آفریقا»، در این باره گفت: دولت سعودی تلاش می‌کند آفریقا را به محصول مضر خود وابسته کند. باقی جهان خود را از سوخت‌های فسیلی کثیف و آلوده رها می‌کند و عربستان سعودی به دنبال مشتریان بیشتر بوده و به آفریقا چشم دوخته است. آفریقا نمی‌تواند با سایر مناطق جهان همگام شود و از مزایای راهکارهای انرژی مدرن که می‌تواند به دلیل پتانسیل عظیم انرژی تجدیدپذیر خود از آنها استفاده کند، بی بهره می‌ماند.

بر اساس گزارش گاردین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در سال ۲۰۲۱ اظهار کرده بود: ما باید حمایت کافی بین المللی را مشاهده کنیم تا اقتصاد آفریقا و سایر کشورهای در حال توسعه بتوانند از توسعه آلاینده، جهش کرده و در مسیر گذار به سوی انرژی پاک و پایدار حرکت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا