انرژی

صادرات نفت روسیه و قزاقستان گرفتار طوفان شد

طوفان شدید در منطقه دریای سیاه، حداکثر دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت قزاقستان و روسیه را مختل کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بارگیری نفت از بندر نووروسیسک و پایانه کنسرسیوم خط لوله کاسپین در یوژنایا اوزریوکا، از هفته گذشته متوقف شده است.

همچنین بخوانید

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد میدان‌های نفتی تنگیز، کاشاگان و کاراچاگاناک که بزرگترین میادین نفتی قزاقستان هستند، تولید خود را از ۲۷ نوامبر، مجموعا ۵۶ درصد کاهش داده‌اند زیرا طوفان بارگیری نفت در پایانه کنسرسیوم خط لوله کاسپین را که پایانه اصلی صادرات نفت قزاقستان است، مختل کرده است.

پیش بینی می‌شود این اختلال، تولید نفت قزاقستان را در هفته جاری، به میزان ۶۳۱ هزار و ۷۰۰ تن کاهش دهد. هنوز معلوم نیست این وضعیت چه زمانی به حال عادی بازخواهد گشت.

بندر نووروسیسک روسیه که بزرگترین بندر صادرات نفت و محصولات نفتی در دریای سیاه است، روز سه‌شنبه برای بارگیری، تعطیل بود.

دو محموله نفت که هر کدام حامل ۸۰ هزار تن هستند، منتظر مساعد شدن شرایط جوی برای حرکت هستند. هر دو محموله بیش از یک هفته، تاخیر داشته اند و در کنار آنها، حدود ۱۰ نفتکش هستند که هنوز بارگیری را شروع نکرده اند.

به گفته دو معامله‌گر مطلع، ‌ برنامه بارگیری نفت در نوامبر از بندر نووروسیسک، ۲.۴۲ میلیون تن معادل حدود ۵۸۰ هزار بشکه در روز تعیین شده بود اما حجم بارگیری واقعی، احتمالا حدود ۱.۵ میلیون تن خواهد بود.

انتظار می‌رود شرکت‌های نفتی روسیه، عمده حجم صادرات خود را در دسامبر، به بنادر دریای بالتیک منتقل کنند.

قزاقستان برخلاف روسیه، مسیرهای جایگزین زیادی برای صادرات نفت خود ندارد. وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرده که طبق برنامه فعلی، تولید تا سوم دسامبر، به میزان بیشتری کاهش پیدا خواهد کرد و تولید میدان تنگیز که توسط شرکت شورون اداره می‌شود، کاملا متوقف می‌شود و مجموع تولید این کشور، به میزان ۱۲۶ هزار تن در روز کاهش پیدا می‌کند.

وزارت انرژی قزاقستان اکنون انتظار دارد تولید نفت در نوامبر بدون در نظر گرفتن میعانات گازی، به ۱.۵۸۸ میلیون بشکه در روز و تولید در دسامبر، به ۱.۶۷۳ میلیون بشکه در روز برسد که در مقایسه با برنامه قبلی ۱.۶۰۵ میلیون بشکه در روز و ۱.۵۹۹ میلیون بشکه در روز، کمتر است اما همچنان بالاتر از سهمیه تولید ۱.۵۵۰ میلیون بشکه در روز است.

بر اساس گزارش رویترز، بزرگترین میادین نفتی قزاقستان توسط شرکت‌های بزرگ غربی شامل اکسون موبیل، شل، اِنی و توتال انرژی، توسعه پیدا کرده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا