بورسبورس اوراق

نشست هم‌اندیشی نویسندگان کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» برگزار شد

نشست هم‌اندیشی نویسندگان کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» به منظور بررسی شیوه‌ها و استانداردهای تدوین محتوای مرجع آموزش و آزمون اصول بازار سرمایه، امروز سه‌شنبه برگزار شد.

نشست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)،نشست هم‌اندیشی نویسندگان کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» امروز سه‌شنبه به منظور بررسی شیوه‌ها و استانداردهای تدوین محتوای مرجع آموزش و آزمون اصول بازار سرمایه، در دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

حسن فرج زاده، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست هم‌اندیشی نویسندگان کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» با بیان اینکه تدوین کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» از سوی ۱۲ استاد، منجر به هم‌افزایی خواهد شد و تجربه مشابه موفقی در این زمینه وجود دارد، گفت: به سطحی از استانداردسازی و انسجام در این کتاب نیازمندیم که تدوین کتاب از سوی ۱۲ استاد بازار سرمایه بسیار کمک کننده است و باعث ایجاد هم‌افزایی می‌شود.

وی افزود: اما باید پذیرفت سطحی از تفاوت‌ها و چارچوب‌های ذهنی اساتید در هر فصل می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه تجربه مشابهی در نگارش کتاب‌های درسی آموزش و پرورش و کار و دانش اتفاق افتاده است، افزود: در آنجا یک استانداردی را مد نظر قرار دادند که هر فصل را یک نفر تدوین کند به طوری‌که استانداردها مشخص شده و افراد براساس تخصص‌های خود تجربه موفقی را رقم زدند.

وی با تاکید بر اینکه تعیین استانداردها بسیار کمک‌کننده است، اظهار داشت: باید به بخشی از تفاوت‌ها احترام بگذاریم تا برای سایر تالیف‌های مورد نیاز از آن بهره‌برداری کنیم. همچنین برای هم‌افزایی، تولید محتوا و تکمیل زنجیره اطلاعات، باید تعامل و همکاری با دانشگاه روز به روز افزایش یابد.

منبعی جامع برای آموزش و آزمون‌های بازار سرمایه

شاپور محمدی، رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار و از نویسندگان کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه»، در ادامه این نشست عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود، نبود منبعی جامع و کامل برای معرفی به متقاضیان آموزش و دریافت مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه بود، که با تدوین این کتاب حل خواهد شد.

وی افزود: تدوین این کتاب کار ساده‌ای نیست چراکه ۱۲ مولف در حال تدوین آن هستند و کاری قابل تقدیر از سوی سازمان و انتشارات بورس است.

محمدی در ادامه عنوان کرد: بحث اصطلاحات و استانداردسازی اصطلاحات در تدوین این کتاب بسیار مهم و قابل تاکید است تا اصطلاحات یکسانی داشته باشیم. با توجه به اینکه نگارش و تدوین این کتاب کار ساده‌ای نیست نیاز به یکسان‌سازی در تدوین اصطلاحات است.

رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: نفس این اقدام در سازمان بورس بسیار مثبت و ارزشمند ارزیابی می‌شود و باید سیاست‌گذار آموزش و آزمون باشیم.

وی بر تعامل بیشتر با دانشگاه به منظور تدوین جلدهای بعدی کتاب تاکید کرد.

۳ آزمون بازار سرمایه بر روی منابع جدید

میثم حامدی، مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه»، گفت: آزمون‌های حرفه‌ای ما شبیه آزمون جهانی cfa نبوده و نباید باشد؛ چراکه نیاز بازار سرمایه ما با بازارهای آمریکا یا هند متفاوت است.

وی اظهار داشت: باید ببنیم چه گواهینامه‌های مورد نیاز بازار سرمایه فعلی ما است و بر مبنای آن آزمون‌ها را بازطراحی کنیم و امیدواریم تا خرداد ۱۴۰۳ بتوانیم ۳ آزمون بازار سرمایه را بر روی منابع جدید انتقال دهیم.

حامدی افزود: اصول، تحلیل و معامله‌گری بازار سرمایه سه آزمونی هستند که در اولویت تدوین منابع جامع برای ساماندهی این آزمون‌ها هستند.

توافق با دو دانشگاه برای گسترش رشته‌ها و دوره‌های بازار سرمایه

محمدهادی سلیمی‌زاده، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس و اوراق بهادار گفت: با دو دانشگاه به توافق رسیده‌ایم تا بتوانم با استفاده از ظرفیت آن‌ها دوره‌های آکادمیک و مهارت‌محور مرتبط با بازار سرمایه را برگزار کنیم.

وی مطرح کرد: تدوین کتاب جامع با مشارکت اساتید بازار سرمایه دغدغه‌ متقاضیان دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه را کاهش و آمار قبولی‌ها را افزایش خواهد داد.

به گفته مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس و اوراق بهادار؛ در حال حاضر بیش از ۷۰ کارشناس و استاد مالی در سامانه جمع‌سپاری در طراحی سوالات بازار سرمایه و تکمیل بانک موجود به ما کمک می‌کنند.

تفاهم با سازمان بورس، فرصتی مناسب برای تربیت نیروی متخصص

علی حسن بیگی، رئیس دانشگاه خوارزمی در این نشست با اشاره به تفاهم فی‌مابین با سازمان بورس، گفت: فرصت مناسبی است که دانشگاه بتواند نیروهای متعهدی را که مدنظر سازمان است، تربیت کند.

وی با بیان این که پتانسیل خوبی در دانشگاه برای بورس و صنعت وجود دارد، گفت: دانشگاه خورازمی با ارتقا رتبه علمی در بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور، ظرفیت خوبی برای این امر دارد.

حسن بیگی افزود: این همکاری فرصت خوبی برای توسعه و مطرح شدن بورس صنعتی در کشور است تا نیروهای متعهدی در این زمینه تربیت شوند.

کسب دستاوردهای مناسب در تدوین کتاب

مهسا قربانی یکی از نویسندگان کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه»، نیز در ادامه گفت: تدوین متون علمی منطبق بر شرایط بازار سرمایه با نگاه بر بازارهای جهانی اقدام بسیار مثبت و ارزشمند است.

وی اظهار امیدواری کرد که دستاوردهای خوب در این زمینه توسعه یابد چرا که این کار بحث آزمون‌ها را استاندارد کرده و دیگر شاهد سردرگمی نخواهیم بود.

این نویسنده بر بروز رسانی مکرر متون با نگاه به بازارهای جهانی برای به نمایش گذاشتن الگوهای جهانی و بازار خوب تاکید کرد.

گفتنی این که؛ کتاب «اصول و مبانی بازار سرمایه» مشتمل بر ۱۳ فصل است و مسئولیت ترجمه و تالیف هر فصل از آن بر عهده یکی از اساتید و کارشناسان برجسته بازار سرمایه خواهد بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا