بورسبورس کالا

بورس کالا؛ تب‌سنج اقتصاد ایران

مدیرعامل بورس کالا گفت: بورس کالا نقش تب‌سنج اقتصاد را برای سیاست‌گذاران ایفا می‎کند.

جلسه بررسی شیوه‌های تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالا در برنامه صف اول سیما با تاکید براینکه بورس کالا نقش تب‌سنج اقتصاد را برای سیاست‌گذاران ایفا می‎کند؛ گفت: در صورتی‌که قیمت کالا به دلیل رقابت برای خرید افزایش یابد، بورس کالا به سیاست‎گذار این علامت را می‎دهد که دقیقا چه میزان کمبود عرضه در بازار وجود دارد تا برای تامین آن کالا اقدام کند.

وی افزود:بررسی علت‌های ایجاد انحراف و یا التهاب از جمله مواردی است که می‌تواند به سیاست‎گذار کمک قابل توجهی کند.

مدیرعامل بورس کالا اظهار داشت: با توجه به وجود ابزارهای مختلفی از جمله قراردادهای نقد، نسیه و سلف و قراردادهای بلندمدت نظیر کشف پریمیوم در بورس کالا، امکان مدیریت بازارهای مختلف وجود دارد و این همان پتانسیلی است که بورس کالا می‌تواند در اختیار حاکمیت، مصرف‌کننده و تولیدکننده قرار دهد.

جهرمی با بیان‌اینکه هیچ‌گاه در تعیین قیمت‌های پایه از نرخ دلار تلگرامی استفاده نکردیم، گفت:تعیین قیمت‌های پایه در حوزه محصولات پتروشیمی طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار بوده است و هیچ‌گاه در بورس کالا از نرخ دلارهای تلگرامی در تعیین قیمت های پایه استفاده نشده است.

او با تاکید براینکه از سال ۱۴۰۰ در بورس کالا تعیین قیمت‌های پایه محصولاتی از جمله شمش و میلگرد از نرخ‌های دلاری جدا شد، توضیح داد: در معاملات مس و آلومینیوم  نیز از ابتدای سال جاری قیمت‌ها از نرخ‌های جهانی جدا شده و این کالاها براساس میانگین قیمت‌های کشف شده در بورس در حال معامله است.
مدیر عامل بورس کالا در پایان این را هم اضافه کرد: از پیشنهادهای کارشناسی در خصوص روش‌های مختلف تعیین قیمت‌های پایه در زنجیره فولاد ، پتروشیمی و سایر کالاها استقبال می‌کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا