بورسبورس اوراق

واقعی شدن ارزش دارایی شرکت‌ها با تجدید ارزیابی دارایی

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در کشورهایی مانند ایران ناشران باید به صورت سالیانه تجدید ارزیابی کنند تا قیمت واقعی دارایی شرکت‌ها مشخص شود.

بهادارنی

ابراهیم بهادرانی، مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این است که وقتی شرکت‌ها اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ نمی‌کنند، ارزش واقعی دارایی شرکت‌ مشخص نمی‌شود که این امر به عنوان یکی از نکات منفی در فعالیت شرکت‌ها محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در این زمینه و به منظور بهبود عملیات مالی شرکت‌ها باید دارایی شرکت‌ها به روز رسانی و نیز استهلاک از آن کسر شود.

بهادرانی ادامه داد: زمانی که دارایی شرکت‌ها تجدید ارزیابی نمی‌شود، در واقع سودی که شرکت‌ها اعلام می‌کنند بیشتر از رقمی خواهد بود که در واقعیت به دست آمده است، چراکه هزینه استهلاک به ارزش واقعی در نظر گرفته نشده است.

مشاور رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: در کشورهایی مانند ایران که رقم تورم بالا است، شرکت‌ها باید به صورت سالیانه تجدید ارزیابی کنند تا قیمت واقعی دارایی شرکت مشخص شود، بنابراین نباید این اقدام مهم را به چند سال یکبار موکول کرد.

تصمیم مثبت سازمان بورس

وی تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه تجدید ارزیابی دارایی هلدینگ و بانک‌ها را مثبت خواند و اظهار داشت: وقتی دارایی به قیمت واقعی در دفاتر لحاظ نمی‌شود، استهلاک آن دارایی هم به نرخ واقعی ثبت نخواهد شد که با توجه به چنین اتفاقی دیگر امکان جایگزینی دارایی وجود ندارد.

تاثیر تجدید ارزیابی دارایی بر روند معاملات بازار سرمایه

بهادرانی در ادامه به تاثیر تجدید ارزیابی دارایی بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این اتفاق به طور حتم با تاثیر مثبت بر روند بازار همراه می‌شود، زمانی که شرکت اقدام به تجدید ارزیابی دارایی می‌کند، در واقع ارزش واقعی را در دارایی‌های خود لحاظ می‌کند اما زمانی که این تصمیم سازمان بورس اجرایی نمی‌شود سود هر ساله بیش از مقداری خواهد بود که باید پرداخت کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا