اقتصاد کلان

صادرات ۱۱ میلیون دلاری بخش تعاون گیلان طی امسال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: در هشت ماهه امسال شاهد صادرات بیش از ۱۱ میلیون دلاری به ۱۴ کشور توسط ۱۳ تعاونی بودیم؛ عمده اقلام صادراتی شامل خاویار و سرنگ و کاشی و سنگ ساختمانی و قارچ و کالای نساجی و… است.

سیاوش آقاجانی امروز، ۱۲ آذرماه در جلسه شورای توسعه تعاون استان گیلان، با اشاره به عملکرد هشت ماهه بخش تعاون استان، اظهار کرد: طی مدت مذکور موفق به تشکیل ۱۵ شرکت تعاونی با ۱۵۱۰ عضو و ۳۰۰ فرصت شغلی شدیم؛ همچنین ۱۵ شرکت تعاونی در حال تشکیل داریم.

وی از آموزش بیش از ۱۸ هزار نفرساعت از اعضای تعاونی ها خبر داد و افزود: شاهد صادرات بیش از ۱۱ میلیون دلاری به ۱۴ کشور توسط ۱۳ تعاونی بودیم؛ عمده اقلام صادراتی شامل خاویار و سرنگ و کاشی و سنگ ساختمانی و قارچ و کالای نساجی و… است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه ۳۵۴ مورد نظارت عمومی و بازدید مالی از تعاونی ها انجام شده است، تصریح کرد: در هفته تعاون و هفته دولت امسال ۳۲ طرح با سرمایه گذاری بالغ بر ۷۶۶ میلیارد ریال و اشتغال ۷۰۱ نفر به بهره برداری رسیده است.

آقاجانی از تصویب ۴۱ طرح با تسهیلات ۲۱۴ میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۳۱۹ نفری در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: راه اندازی اولین نیروگاه برق در قالب تعاونی، رایزنی با سازمان صمت و اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف جهت تاسیس یک نمایشگاه بین المللی با محوریت شرکت های تعاونی و تمرکز بر طرح های ایجادی تعاونی ها با محوریت اشتغالزایی از جمله برنامه های محوری بخش تعاون گیلان است.

وی با اشاره به فعالیت تعاونی های توسعه و عمرانی در استان گیلان، تصریح کرد: شرکت های تعاونی توسعه و عمرانی شهرستانی در راستای سیاست های اجرایی ۴۴ و با هدف تسریع در رشد و توسعه شهرستان ها و هدایت منابع مردمی به بخش های تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش های تعاونی و خصوصی به فعالیت های اقتصادی تشکیل می شوند.

مدیرکل تعاون گیلان، افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی در سطح شهرستان و ارتقاء سطح ثروت و درآمد و اشتغال مردم شهرستان از محل مشارکت اقتصادی را از جمله مزایای تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی دانست و بیان کرد: در گیلان ۱۳ شرکت تعاونی توسعه و عمران ثبت شده و شهرستان های شفت، رضوانشهر و املش و خمام هنوز اقدام به تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران نکرده اند.

وی با بیان اینکه پنج شرکت تعاونی توسعه و عمران ۱۷ پروژه را انجام داده و یا در دست انجام دارند، خاطرنشان کرد: چهار پروژه خصوصی و ۱۳ پروژه دولتی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا