اقتصاد کلان

از قدرت تعاونی‌ها در توسعه غفلت کردیم

استاندار گیلان، تعاونی ها را مردم پایه دانست و گفت: متاسفانه از قدرت تعاونی ها در برنامه های توسعه غفلت کردیم.

اسدالله عباسی امروز، یک شنبه ۱۲ آذرماه در جلسه شورای توسعه تعاون استان گیلان، توسعه تعاون را برگرفته از منویات رهبر انقلاب و یکی از برنامه های دولت سیزدهم دانست و اظهار کرد: تعاون نقش ویژه ای در اقتصاد و اشتغال و تولید دارد و لذا نیازمند مشارکت همه دستگاه ها برای توسعه تعاون هستیم.

وی تعاون را یکی از جدی ترین مؤلفه های اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت تعاونی ها می توانیم بخش های مختلف تولید را تقویت کنیم.

استاندار گیلان خواستار شناسایی و برجسته سازی تعاونی های موفق شد و تصریح کرد: باید بر عملکرد تعاونی ها نظارت شود و عملکردشان مورد بررسی قرار گیرد.

عباسی با اشاره به مشکلات حوزه مسکن مهر و سرازیر شدن انباشت تقاضا به دولت سیزدهم، خواستار تقویت تعاونی های مسکن شد و اضافه کرد: حمایت از تعاونی های تولیدی در دستور کار است و در تخصیص اعتبارات براساس اولویت بندی اقدام می کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه از قدرت تعاونی ها در برنامه های توسعه غفلت کردیم، گفت: اگرچه هدف‌گذاری ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور را دنبال می کنیم، اما هنوز زیر ۱۰ درصد هستیم و باید طبق برنامه ریزی حداقل در برش استانی، از میانگین کشور بالاتر باشیم.

استاندار گیلان دولتی اداره کردن کشور را پر هزینه دانست و متذکر شد: باید بخش های خصوصی و مردم نهاد و تعاونی را فعال کنیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید میرزا کوچک خان جنگلی، از تشکیل حکومت مردمی توسط ایشان در این خطه سخن گفت و ادامه داد: سردار جنگل علیرغم خفقان استکبار و استعمار و دشمنی شوروی و فشار حکومت مرکزی، از توانمندی های مردم برای عمران و آبادانی استفاده کرد.

عباسی تعاونی ها را مردم پایه دانست و عنوان کرد: باید از ظرفیت مردم برای تحقق اهداف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی استفاده کنیم.

وی از تعاونی ها خواست نوآوری داشته و از فناوری های روز بهره بگیرند و تصریح کرد: تعاونی ها با ارتقای دانش و فناوری می توانند رقابت سازنده ایجاد کنند لذا جذب جوانان نخبه و فارغ التحصیلان دانشگاهی در دستور کار تعاونی ها قرار گیرد تا از فکر و ایده آنان استفاده کنیم.

استاندار گیلان تعاونی ها را فرصت اشتغال دانست و تاکید کرد: در شهرستان ها با همکاری شهرداری ها فضایی برای نمایشگاه های تولیدات بومی هر منطقه با محوریت صنایع دستی و کشاورزی و دانش بنیان ایجاد شود و تعاونی ها محور آن باشند.

وی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خواست فارغ التحصیلان را مستقیما به بنگاه های اقتصادی متصل کند و ادامه داد: قطعا شاخص تخصیص اعتبار برای واحدهای تولیدی در میزان جذب فارغ التحصیلان خواهد بود.

عباسی توسعه تعاون را تکلیف قانونی همه دستگاه ها دانست و بیان کرد: عملکرد فرمانداران و دستگاه های دولتی بر اساس شاخص تعاون نیز مورد سنجش قرار می گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا