ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

سقوط تأمین مالی استارتاپ‌های فناوری در اروپا

پیش‌بینی می‌شود کل سرمایه سرمایه‌گذاری‌شده در استارتاپ‌های فناوری اروپا، در سال میلادی جاری به ۴۵ میلیارد دلار برسد که ۵۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت اتومیکو (Atomico) در گزارشی اعلام کرد این کاهش بیشتر به دلیل تاخیر شرکت‌های رشد یافته، در تامین سرمایه بوده است. در سال ۲۰۲۲، سرمایه سرمایه گذاری شده در اروپا، ۸۲ میلیارد دلار بود.

به گفته تام وهمیر، یکی از شرکای اتومیکو، بعضی از استارتاپ‌هایی که در سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲، مبالغ بالایی برای رسیدن به ارزش میلیارد دلاری خود جمع آوری کردند، با کاهش ارزش شرکتشان به زیر مرز میلیارد دلار روبرو خواهند شد. انتظار می‌رود در سال میلادی آینده، شاهد اتفاقات بیشتری باشیم، زیرا این شرکت‌ها احتمالا در این مقطع، با فرصت کمی روبرو شده و برای ادامه بقا، ناچار خواهند بود در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به بازار تامین سرمایه بازگردند.

طبق گزارش اتومیکو، در دوره پنج ساله در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، در مجموع ۲۵۷ شرکت فناوری اروپایی به ارزش میلیارد دلاری رسیده‌اند که شامل بیش از ۱۵۰ شرکت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است.

با این حال، دوره‌های تامین مالی اروپا، در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که سال قبل از رونق سرمایه گذاری فناوری در سال ۲۰۲۱ است، ۱۸ درصد بالاتر است. در مقابل، آمریکا، چین و کشورهای دیگر، سرمایه‌گذاری‌های ثابت یا کمتر از آمار سال ۲۰۲۰ را تجربه خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اتومیکو انتظار دارد استارتاپ‌های فناوری نوپا در اروپا، از ۴۱ هزار شرکت در پنج سال آینده، به بیش از ۶۶۰۰۰ شرکت رشد کنند و شرکت‌هایی که حداقل ۲۰ میلیون دلار سرمایه جمع کرده اند، در همین مدت، دو برابر شده و به ۸۰۰۰ شرکت برسند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا