اقتصاد کلان

۴ هزار خدمت دولتی می‌تواند غیر حضوری شود/ تنوع شیوه ورود به دولت باید به حداقل برسد

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: در حوزه جذب در دستگاه‌های اجرایی تلاش بر این بوده است که تنوع ورود به دستگاه‌های اجرایی به حداقل برسد تا انواع قراردادهای شرکتی و طرحی وجود نداشته باشد؛ باید تا حد امکان با یک الگو جلو برویم تا نظام ارزیابی و جبران خدمات آنقدر فاصله نداشته باشد.

میثم لطیفی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که امروز (۱۳ آذرماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم طوفانی که در مسجد الاقصی آغاز شده است به نسیم ظهور در مسجد الحرام منتهی شود و خداوند به توفقیات همه رزمندگان اسلام بیفزاید و به مظلومان مقتدر فلسطین عزت بیشتر و استقامت و پایداری بدهد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، وی افزود: مقام معظم رهبری در منظومه‌ای، پنج مرحله در مورد انقلاب مطرح کردند؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مرحله نظام‌سازی می‌رسد که در این راستا بلافاصله قانون اساسی تدوین شد و شکل گرفت. مرحله بعد دولت‌سازی است تا انقلاب در اجزای حاکمیت هم دیده شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: قدری در مرحله دولت‌سازی متوقف هستیم و به تعبیر ایشان، قدری زمان دولت‌سازی بیشتر طول کشیده است. مرحله بعد جامعه‌سازی و مرحله آخر تمدن‌سازی است.  

لطیفی با بیان اینکه یکی از نقش‌های دولت‌سازی بر عهده سازمان امور اداری و استخدامی است، گفت: این سازمان از سال ۱۳۴۵ وجود داشت و مستشاران آمریکایی در آن حضور داشتند. در این دوره، برخی نیروهای آموزش عالی به آمریکا اعزام شدند تا دوره آموزشی را بگذارنند تا در نظام‌سازی و دولت‌سازی نقش داشته باشند. در همان زمان یکی از دغدغه‌ها بحث گستردگی، غیر چابک بودن و فساد در نظام اداری بوده است.

وی با بیان اینکه حکمرانی اسلامی سه شاخص دارد، افزود: اگر بخواهیم الگوی حکمرانی اسلامی داشته باشیم باید تجربه بشری، بوم و اقتضائات خود را ببینیم. یکی از شاخص‌های حکمرانی اسلامی، عدالت در ابعاد مختلف است که با آن فاصله داریم و باید خود را بسنجیم. شاخص دوم بهره‌وری در حوزه‌های مختلف است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با اشاره به انتقاد دانشجویان از پایین بودن کیفیت غذای دانشجویان بیان کرد: بهره‌وری ساده یعنی گاهی اوقات با هزینه کمتر، کیفیت بیشتر باشد. گاهی اوقات بهره‌وری، نوآوری می‌طلبد.

وی افزود: شاخص سوم نیز مردم‌پایه‌گی است. اگر قرار است امور را دولت انجام دهد دولت امور را گران انجام می‌دهد. یعنی هزینه انجام کار بالا می‌رود بنابراین برای افزایش رضایت مردم نباید کاری را که مردم می‌توانند انجام دهند، دولت انجام دهد.

لطیفی عنوان کرد: در دو سال اخیر دو سه موضوع برای ما بسیار مهم بوده است؛ در این خصوص هوشمندسازی و الکترونیکی کردن دولت در صدر است تا مواجهه مردم به دستگاه‌های اجرایی به حداقل برسد. زیرا با امکانات حضوری، کیفیت ارائه خدمات قابل سنجش نیست. از سوی دیگر گاهی اوقات در محل مراجعه، رد و بدل و فساد ایجاد می‌شو. بنابراین دولت برای مردم باید به اندازه یک آیکون روی موبایل‌هایشان باشد تا به صورت ۲۴ ساعته خدمات را دریافت کنند.

وی افزود: در حال حاضر دولت بیش از ۵ هزار خدمت به مردم ارائه می‌دهد و می‌توان بیش از ۴ هزار خدمت را بدون مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی و از طریق فناوری ارائه داد. برخی خدمات حضوری باید حذف شود که این کار را بخشنامه کرده‌ایم که در مقابل آن مقاومت وجود دارد. باید هر جایی که اینترنت وجود دارد، خدمات به صورت غیرحضوری و در جاهایی که اینترنت نیست از طریق دفتر پیشخوان انجام شود و با این کار عدالت، بهره‌وری و رضایت مردم حاصل می‌شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی بیان کرد: در حوزه جذب در دستگاه‌های اجرایی تلاش بر این بوده است که تنوع شیوه ورود به دستگاه‌های اجرایی به حداقل برسد تا انواع قراردادهای شرکتی و طرحی وجود نداشته باشد؛ باید تا حد امکان با یک الگو جلو برویم تا نظام ارزیابی و جبران خدمات آنقدر فاصله نداشته باشد.

لطیفی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۰ هیچ آمار دقیقی از کارکنان دولت نداشتیم. اولین سالنامه آماری کارکنان دولت در سال گذشته منتشر شد. اولین مساله در نظام اداری این است که بدانیم چه تعداد نیرو، با چه تخصصی و با توانایی فعالیت در چه حوزه‌ای داریم.

وی افزود: طبق ماده ۱۷ و ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، دولت باید یک سری کارهای حاکمیتی را انجام دهد اما اجرای کارهای تصدی را می‌تواند به بخش خصوصی بدهد. در این راستا شرکت‌های تامین نیروی انسانی ایجاد شده‌اند تا کار واگذار شده به آن‌ها را اجرا کنند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: در یک بازه زمانی رئیس جمهور وقت آقای احمدی‌نژاد گفت همه شرکتی‌ها باید استخدام دولت شوند و ۶۰۰ هزار نفر وارد دولت شدند. نمی‌دانیم کیفیت آن‌ها چگونه است؟ آیا آزمون داده‌اند؟ نه. آیا انتخاب بر اساس اصلح بودن بود؟ نه. این گونه آمدند.

وی افزود: عموم شرکت‌ها هم خانوادگی هستند و یک پروژه از دولت می‌گیرند. آیا دولت می‌خواهد این دو ماده را لغو کند یا با شرکت‌ها قرارداد منعقد نشود؟ آیا این موضوع منجر به بهره‌وری می‌شد؟

لطیفی گفت: اساسا نیروی شرکتی، نیروی دولت نیست و محل خدمتش در یکی از نهادها است. برای ورود کسی به دولت سه راه بیشتر نداریم. یا اینکه کار را به شرکت واگذار کنیم، یا آزمون استخدامی برگزار شود یا قرارداد کار معین منعقد شود که قرارداد معین هم رابطه استخدامی با دولت ندارد.

وی افزود: در این دولت تنها امسال برای آموزش و ‌پروش مجوز جذب ۲۸ هزار آموزگار، ۲۴ هزار دبیر و ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان دادیم. برخی می‌گویند یک جوری از پشت مشت‌ها می‌شود –برای استخدام- کاری کرد؟ که من گفتم تنها برای قراداد کار معین می‌شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی عنوان کرد: دو سه هفته قبل، آزمون وزارت بهداشت برای جذب ۲۵ هزار نفر برگزار شد که بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر از این تعداد مربوط به خوزستان بوده است. هر کسی نمره بالاتر گرفت، در خدمت هستیم در غیر این صورت رابطه‌بازی وسط می‌آید و باید جلوی رابطه‌ها را گرفت.

وی افزود: باید تنها راه جذب پیمانی یا رسمی فردی در دولت، آزمون باشد. شاید بگویند سخت گرفته‌ایم اما اشکالی ندارد.

لطیفی با اشاره به آغاز نیازسنجی نیروها در مراکز بهداشتی و درمانی گفت: نیاز سنجی در حال انجام است و منجر به بهره‌وری و افزایش رضایت‌مندی می‌شود. یکی از وزرا گفت که ۴۳ هزار درخواست استخدام از برخی آقایان داشته است که این روش درست نیست.

وی در خصوص سوال یکی از دانشجویان در مورد ابهامات شورای نگهبان در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دولت، عنوان کرد: با سندیکای تامین انسانی شرکت‌های تامین‌کننده نیروی انسانی نامه‌نگاری کردیم که به ما عدد ۲ میلیون و ۵۰ هزار نفر را دادند در حالی که اکنون کل دولت ۲ میلیون نفر است. آیا می‌خواهیم دو میلیون نفر دیگر اضافه کنیم؟

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: هر بخشنامه‌ای باید طبق قانون انجام شود. ما می‌توانستیم پرداخت را به ذی‌نفعان بدهیم و این کار را آغاز کرده‌ایم اما در مورد شرکت‌ها هنوز مشکل داریم زیرا مقاومت وجود دارد.

وی افزود: روابط شرکت‌ها عموما دوستی و خانوادگی است و به همین دلیل هر لحظه نیروهایشان کم یا زیاد می‌شود. پرونده شرکتی داریم که پول را از دولت گرفته و به نیروها نداده است بعد مشخص شده که سه ماه پول را نگهداشته است. تبانی کرده است که نیروها اعتراض کنند و پول بیشتری از دولت بگیرند.

لطیفی عنوان کرد: دولت امانت است و اگر یک قران هزینه‌های دولت را افزایش دهیم، از حق ۸۵ میلیون نفر کم ‌کرده‌ایم.

وی بیان کرد: اینکه معلمی که در مدرسه خرید خدمات می‌کند، خلاف و غلط است و سیاست اشتباه دولت قبل بوده است. معلم باید امنیت شغلی داشته باشد و در این راستا مجوز استخدام ۲۸ هزار نفر را دادیم که ۱۹ هزار نفر از این تعداد نیروهای خرید خدمات بوده‌اند تا خرید خدمت جمع شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: جاهایی شورای نگهبان ابهام داشته است و می‌گوید این کارکنان چند نفر هستند؟ اما عدد نداریم. آیا بدون آزمون آن‌ها را بگیریم؟ پس شرایط برابر استخدامی چه می‌شود؟ اگر فردی در آزمون قبول نشد باید بیرون برود؟ این ابهامات وجود داشت که تا برطرف نشوند در اجرا گیر می‌کنیم.

وی افزود: با وجود این ابهامات، اگر نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت شوند، شرکت‌ها بلافاصله در مورد برخی دیگر نیز می‌گویند این هم نیروی ما است و یادمان رفته بیمه را رد کنیم و کارش را درست کنید. بنابراین نارضایتی عجیبی ایجاد می‌شود.

لطیفی تصریح کرد: باید یادمان باشد قول‌های الکی ندهیم و نگوییم همه را جذب کنیم در حالی که نمی‌توانیم.

وی گفت: زحماتی در خوزستان کشیده می‌شود اما بخش عمده اینکه چرا به خوزستان رسیدگی نمی‌شود مربوط به این است که هر چه درآمد داریم عموما کفاف حقوق و دستمزد را می‌دهد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در پاسخ به این سوال که خود وی با آزمون استخدامی جذب شده است یا خیر؟ گفت: بنده در سال ۱۳۸۴ از طریق آزمون استخدامی ‌و مصاحبه دانشگاه امام صادق(ع)، استخدام شدم و رسمی هستم.

لطیفی بیان کرد: روزی که وارد دولت شدم به دانشگاه اعلام کردم و دیگر حقوقی از دانشگاه نمی‌گیرم. البته حقوق این مسئولیتم، کمتر از حقوق دانشگاه است.

وی افزود: قبل از من هم سابقه داشته که کسانی از دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌ها و مراکز غیردولتی، وارد دولت شدند و خدمت کردند. این افراد الزما رابطه استخدامی با دولت ندارند، مانند نمایندگان مجلس، معاونان رئیس جمهور و وزرا. ما کارمند دولت نیستیم و روزی که از دولت می‌رویم رابطه استخدامی‌مان با دولت قطع می‌شود، مگر اینکه قبل از آن کارمند دولت باشیم.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: در دیوان عدالت اداری اختلاف برداشت ایجاد و بحث در این زمینه جدی شد و حقوقدانان در این زمینه ورود کردند و گفتند تاکنون چیزی سابقه نداشت. حداقل در دولت قبلی، دکتر آشنا همکار بنده در دانشگاه با شرایط من در دولت بود اما چه شد برای ما مشکل پیش آمد؟ نمی‌دانم. ان‌شاءالله اجرای قانون بود.

وی افزود: در حال حاضر من قرارداد کار معین هستم با وجود اینکه رسمی دانشگاه هستم. حتی برخی از آقایان گفتند از رابطه ایثارگری استفاده کنم اما من از ظرفیت ایثارگری استفاده نمی‌کنم. اگر کسی گفته است که من تبدیل وضعیت شده‌ام کم‌انصافی کرده است و برای من معنا ندارد که خود را رسمی کنم.

لطیفی بیان کرد: یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان، سازمان ملی بهره‌وری است و سالانه گزارشی از بهره‌وری کور تهیه می‌شود. رشد بهره‌وری در دهه ۱۳۹۰ منتهی به سال ۱۴۰۰ منفی نیم درصد بوده است، یعنی کاری که باید توسط یک نفر انجام می‌شد توسط دو نفر انجام می‌شد و جایی که باید سرمایه‌گذاری منجر به اشتغال شود نیز این اتفاق نیفتاده است و نفت را خام‌فروشی می‌کردند اما بر اساس گزارش‌های بین‌المللی امسال رشد بهره‌وری کشور ۳.۴ درصد است.

وی افزود: منابع دولت محدود است و سعی کردیم پروژه جدید کلنگ‌زنی نشود. بنابراین هفته قبل بیمارستانی افتتاح شد که ساخت آن ۳۴ سال طول کشیده بود. پروژه‌های آبرسانی غدیر و کوثر از کی کلنگ‌زنی شدند اما هنوز کامل نشده‌اند و تنها یک فاز پروژه طرح غدیر جلو رفته است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: متروی پرند که هفته قبل افتتاح شد ۱۸ سال طول کشیده بود. در دولت نهم هم احداث ۲۰۰ هزار مسکن مهر آغاز شد و با وجود اینکه پولش را از مردم گرفتند، تمام نشد که در این دولت گفتند باید تمام شود. هر چند بزرگواران افتخار کلنگ‌زنی را گرفتند اما باید تمام شود که این کار در حال انجام است.

لطیفی با اشاره به نبود نام رشته علوم سیاسی در دفترچه استخدامی، خطاب به دانشجویان این رشته بیان کرد: اگر بدانید چه دفاعی از شما کردم. دانشکده روابط بین‌الملل در وزارت امور خارجه داریم و در شورای عالی اداری مصوب کردیم این دانشکده جمع شود اما هنوز تحت فشار هستیم.

وی افزود: بیش از ۳ هزار دانشجوی علوم سیاسی داریم و اگر قرار است فارغ‌التحصیلان این رشته در دستگاه‌ها جذب شوند، باید فرصت برابر شود. از سوی دیگر طبق اصل ۳۰ قانون اساسی باید بر اساس نیاز و تا حد خودکفایی در رشته‌ها، دانشجو جذب شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در برخی رشته‌ها دبیر باشند و برخی رشته‌ها را برای دبیری می‌گیرند. برای آموزگاری نیز اگر پیشنهاد بدهند آمادگی داریم که از آن‌ها استفاده کنیم. امسال این کار را کردیم و جذب آموزگاری را از ۱۳ رشته به ۷۵ رشته رساندیم و در رشته علوم سیاسی هم آمادگی داریم.

لطیفی با بیان اینکه همه باید مطالبه کنند تا آموزش عالی در سطح خودکفایی رایگان باشد، گفت: تلاش برای جذب از همه دانشگاه‌ها و نه فقط دانشکده امور خارجه است. همچنین در جاهایی که به پیشنهاد دستگاه بتوانیم از فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده کنیم، حتما استفاده می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا