بانکبانک و بیمه

نقش مؤثر قرض‌الحسنه در شکوفایی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان مرکزی گفت: سقف تسهیلات اعطایی بانک‌های قرض‌الحسنه به اشخاص حقوقی ۷۵۰ میلیون تومان است که این عدد کمک حائز اهمیتی به چرخه تولید کرده و بستری مناسب برای رشد و شکوفایی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط ایجاد کرده است.
به گزارش آرمان اقتصادی از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «رضا وهام» مدیر شعب بانک در استان مرکزی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ضمن اشاره به تاریخچه بانکداری قرض‌الحسنه اظهار داشت: اصل قرض‌الحسنه ابعاد مختلفی در جامعه دارد که مهم‌ترین آن بُعد فردی و اجتماعی است. در مورد بُعد فردی، بر اساس آیات و روایات مختلف قرض‌الحسنه یکی از مهم‌ترین امور در جامعه اسلامی قلمداد می‌شود که قرآن کریم بر استمرار آن تأکید فراوانی دارد.
وی ادامه داد: بر اساس قرآن کریم و در سوره‌هایی همچون حدید، بقره، مائده و… خداوند مؤمنان و افرادی را که در مسیر رفع مشکلات دیگران بر اساس سنت قرض‌الحسنه قدم بر می‌دارند نوید می‌دهد که ضمن پاداش چندبرابری، از گناهان آن‌ها نیز گذشته می‌شود و همین نوید قرآن زمینه تشویق و سوق دادن افراد به زنده نگاه داشتن این سنت حسنه را فراهم می‌کند.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان مرکزی با تأکید بر ابعاد مختلف تأثیرات اجتماعی زنده نگاه داشتن سنت قرض‌الحسنه، اظهار داشت: بی‌شک تمرکز بر بُعد اجتماعی سنت قرض‌الحسنه، اهمیت به مراتب مهم‌تری نسبت به ابعاد فردی آن دارد؛ زیرا بعد اجتماعی علاوه بر شخص، بر دیگر افراد جامعه نیز اثرگذار است.
وهام ضمن اشاره به تاریخچه صندوق‌های قرض‌الحسنه در ایران گفت: فلسفه و تاریخ ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در ایران به صندوق‌های خانوادگی باز می‌گردد؛ اما نخستین صندوق قرض‌الحسنه رسمی ایران در سال ۱۳۴۸ (صندوق قرض‌الحسنه جاوید) و در مسجد لرزاده تهران واقع در میدان خراسان بود که با پیشنهاد متولیان این مسجد و با هدف جلوگیری از گسترش متکدی‌گری راه‌اندازی شد.
وی در همین رابطه اظهار داشت: هر چند صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی در فرهنگ ایرانی وجود داشت که در راستای کمک‌رسانی به اقوام و آشنایان فعالیت می‌کرد، اما مشکل اصلی آن محدود شدن تسهیلات به خانواده‌ها بود.
وهام در ادامه افزود: آنچه که از دوران صندوق‌های قرض‌الحسنه خانوادگی تا کنون همواره شاهد آن هستیم، این است که افراد جامعه همواره به این نتیجه می‌رسند که با وجوهی که در دست دارند نمی‌توانند کار بزرگی انجام دهند و از این رو به سمت یک تجمیع و هم‌افزایی حرکت می‌کنند تا به اهداف بزرگ زندگی جامعه عمل بپوشانند و این روند با فعالیت و مشارکت در صندوق‌های قرض‌الحسنه هم برای افراد و هم برای دیگر افراد جامعه محقق خواهد شد.
این کارشناس حوزه پولی و بانکی همچنین گفت: اکنون سقف تسهیلات اعطایی بانک‌های قرض‌الحسنه به اشخاص حقیقی ۳۰۰ میلیون تومان و به اشخاص حقوقی ۷۵۰ میلیون تومان است که این عدد کمک حائز اهمیتی به چرخه تولید کرده و بستری مناسب برای رشد و شکوفایی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط ایجاد کرده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا