اقتصاد کلان

طغیانی: ادغام موسسات در بانک ملی به دلیل جلوگیری از بروز مشکل برای سپرده گذاران است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که ادغام موسسات اعتباری و مالی در بانک ملی به معنای ورشکستگی آنها نیست بلکه این موسسات دارایی‌هایی دارند که بانک ملی آرام آرام این دارایی‌ها را نقد می‌کند و نقدشوندگی را تامین می‌کند.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادغام موسسات اعتباری و مالی در بانک، گفت: روال کلی ادغام مبتنی بر بودجه ۱۴۰۲ و قانون بانکداری این است که وقتی بانک‌ها دچار مشکل شده و تعادل مالی آنها به هم می‌خورد و متکی به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌شود، بانک مرکزی موظف است هیات مدیره قبلی را کنار گذاشته و هیات مدیره جدید منصوب کند تا مشکلی برای خلق پول و به دنبال آن خلق تورم به وجود نیاید.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه ادغام موسسات همچون نور در بانک ملی ناترازی به بانک ملی تحمیل نمی‌کند، گفت: ناترازی بدان معناست که منابع درآمد و هزینه‌ای با بدهی همخوانی نداشته باشد و ورشکست شود اما در اینجا مسئله نقدینگی و نقد شوندگی است که بانک ملی می‌تواند مشکل را حل کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره دلیل ناترازی موسسات گفت: معمولا اینها دارایی‌هایی را در جاهایی مثل مال سازی قفل می‌کنند و نقدشوندگی می‌خواهند، هر شب در اتاق پایاپای می‌خواند نقدینگی از بانک‌های دیگر و بانک مرکزی جذب کنند تا تعهداتشان را بدهند.

طغیانی با این توضیح که نقد شوندگی با ارزش فرق دارد، گفت: وقتی ارزش دارایی‌ها کمتر از بدهی‌ها باشد در اینجا ورشکستگی به وجود می‌آید اما اینها ورشکسته نیستند چون دارایی دارند. البته که بانک چیز دیگری غیر از دارایی یعنی دارایی نقدشوندگی می‌خواهد.

طغیانی گفت: بر این اساس املاک آنها نمی‌تواند کفاف بدهی‌هایشان را بدهد چون نقدشوندگی آنها پایین است.

وی در پایان بیان کرد: این موسسات در بانک ملی ادغام می‌شوند تا سپرده گذاران با مشکل مواجه نشوند، نقدشوندگی را هم بانک ملی تامین می‌کند و بعد سر فرصت دارایی‌ها را نقد می‌کند. باز هم می‌گویم این موسسات ورشکسته نیستند چون دارایی‌هایی دارند، بانک ملی آرام آرام دارایی‌ها را نقد می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا