امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

عملکرد کشاورزی زیرسوال رفت / نوسان قیمت در بازار کالای اساسی

امروز ۳.۷میلیون هکتار اراضی آبی در بخش کشاورزی منشأ گردوغبار بوده و ۱۵درصد گردوغبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است. همچنین ۳۵درصد خسارت‌های حاصل از گردوغبار از جانب بخش کشاورزی است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آذر ماه همراه شد با افزایش قیمت برخی اقلام غذایی از جمله گوشت مرغ و گوجه فرنگی.

گوشت مرغ: ششم آبان هر کیلو مرغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسید. یک هفته بعد ۱۳ آبان این مبلغ به ۸۳.۸۰۰ تومان رسید. در ادامه در حالی که ۲۱ آبان هم قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۸۳.۸۰۰ تومان بود، این مبلغ پس از ۳ روز، چهارشنبه ۲۴ آبان به ۸۵.۸۰۰ تومان رسید. ۲۷ آبان هر کیلو گوشت مرغ با افزایش حدود ۶ درصدی ۸۸.۸۰۰ تومان شد. ۱۱ آذر باز هم قیمت گوشت مرغ افزایش یافت و به ۹۸.۸۰۰ رسید. در حال حاضر نرخ این محصول پروتئینی بین ۹۴ تا ۹۸ هزار تومان در نوسان است.

همچنین علاوه بر اینکه قیمت‌ها در مناطق مختلف شهری متفاوت است استان به استان هم تغییر می‌کند. به عنوان مثال در حالی که گوشت مرغ در تهران هر کیلو ۸۵.۸۰۰ تومان بود این مبلغ در مشهد ۸۹ هزار تومان گزارش شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درباره چرایی این افزایش قیمت گفت، با توجه به برنامه تولید این افزایش قیمت را منطقی نمی‌دانیم زیرا میزان تولید کاهش نیافته است. آمار جوجه‌ریزی در کشور از خرداد تا کنون ماهانه بین ۱۲۸ تا ۱۳۲ میلیون قطعه بود.

گوجه فرنگی: ۲۸ آبان هر کیلو گوجه فرنگی بین ۲۱.۸۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ بود (قیمت عمده ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان) این عدد در ۱۲ آذر به ۳۴.۸۰۰ تا ۴۴.۸۰۰ رسید (قیمت عمده ۲۰ تا ۴۵ هزار تومان). قیمت‌های رصد شده مربوط به مناطق مرکزی رو به پایین شهر است. به طور قطع قیمت‌ها برای مناطق بالاتر بیشتر خواهد بود.

گوجه فرنگی از جمله محصولاتی است که امکان انبار کردن ندارد. همه ساله در بازه زمانی اواسط آبان تا اواسط آذر با کاهش عرضه آن در بازار رو به رو هستیم. بارش‌های پاییزی و نامساعد بودن راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی و همچنین چالش‌های حمل و نقل سبب می‌شود تا در این مقطع‌های زمانی با کمبود محصول در برخی بازارها مواجه باشیم که منجر به افزایش قیمت آنها می‌شود.

گفتنی است در چند وقت اخیر یکی از موضوع‌هایی که با کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار برجسته شده صادرات این محصول بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد، پیک کاهش تولید گوجه فرنگی به پایان رسیده و از اواسط آذر ماه برداشت گوجه فرنگی در اراضی کشاورزی استان بوشهر افزایش می‌یابد و تولید و عرضه محصول به بازار به اوج خود می‌رسد.

تخم مرغ: قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی در بازار بین ۹۹ تا ۱۳۰ هزار تومان و بعضاً بیشتر متغیر است.

این تفاوت به وزن محصول بر می‌گردد. شانه تخم مرغ ۳۰ عددی با وزن کمتر ۹۹ هزار تومان و بالاتر از ۲ کیلو قیمت به بیش از ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد؛ البته این نرخ، بسته به نوع بسته بندی دارای درب یا بدون درب کم و زیاد می‌شود. همچنین برخی برندها دارای قیمت بالاتری هستند زیرا کیفیت محصولات نسبت به سایر تولیدی‌ها در وضعیت بهتری قرار دارد.

بر اساس اعلام اتحادیه میهن قیمت تخم مرغ هر کیلو ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان بوده که این عدد در بازار حداقل ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان و حداکثر ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

کاشت یک میلیارد درخت آغاز شد

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ۱۱ آذر ۱۴۰۲ به طور رسمی آغاز شد. به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور متولی اجرای این طرح، ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال آماده کاشت است. بنا بر تکلیفی که شهریور سال گذشته رئیس جمهوری بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته است باید یک میلیارد اصله نهال در مدت ۴ سال در کشور کاشته شود؛ از این رو سالانه کاشت ۲۵۰ میلیون نهال در دستورکار قرار دارد. مشارکت هر ایرانی در کاشت ۳ اصله نهال و نگهداری از آن، منجر به موفقیت این طرح بزرگ مردمی می‌شود.

به پیشنهاد رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید از واژه «درخت‌داری» به جای «درخت‌کاری» استفاده شود زیرا نگهداری از نهال‌ها و درختان پس از کاشت از اهمیت زیادی برخوردار است درواقع بیش از ۷۰ درصد این طرح به موضوع نگهداری و حفظ این درختان برمی‌گردد.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم به یکی از پیشنهادهای رئیس سازمان منابع طبیعی اشاره کرد و گفت که سالانه حدود ۱۵۵ میلیون کتاب درسی در کشور چاپ می‌شود و پیشنهاد عباسعلی نوبخت مبنی بر اختصاص پشت جلد کتاب‌هایی که نوشته‌ای ندارد به پیام‌هایی درباره درختکاری قابل بررسی است.

در پایان مراسم آغاز کاشت یک میلیارد درخت، تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش برای تولید نهال در تمامی مدارس کشور امضا شد و پس از غرس نهال توسط وزرا، اولین نهالستان دانش آموزی در مدرسه البرز توسط محمدعلی نیکبخت و رضا مراد صحرایی افتتاح شد.

آیا کشاورزی می‌دانیم؟

۱۴ آذر مصادف با ۵ دسامبر روز جهانی خاک است. رئیس سازمان ملی حفاظت محیط زیست در همایش این روز در خطاب به وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، وزارتخانه گزارش دهد برای منابع آب و خاک کشور چه اتفاقی افتاده است؟ همواره پرسش می‌شود اولویت در حفظ خاک است یا آب؟ چه کسی می‌تواند این اولویت را تعیین کند؟ برای پاسخ به این پرسش فرضیات بسیاری به ذهن خطور می‌کند.

بیش از ۹۰ درصد جانداران از خاک استفاده می‌کنند بیش از ۹۵ درصد تغذیه ما از خاک است. وقتی انسان آفریده شد خاک ماده اولیه آن بود و زمانی خاک شکل می‌گیرد که آبی هم وجود داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به معضل گرد و غبار تاکید کرد که پاسخ داده شود ۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی که رو به شوری می‌روند منبع چند درصد گرد و غبار هستند؟ امروز ۳.۷ میلیون هکتار اراضی آبی منشأ گرد و غبار است، چرا؟ ۱۵ درصد گرد و غبار کشور ناشی از اراضی کشاورزی است و ۳۵ درصد خسارت‌های حاصل از گرد و غبار از جانب این بخش بوده که حال باید پرسید، آیا کشاورزی و دانش لازم را داریم؟

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا