انرژی

صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت با افزایش راندمان نیروگاه‌ها

تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ ترکیبی از روش‌های کارآمد بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌ زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز موثر است و تنها از محل افتتاح طرح‌های جدید، سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی،  ظرفیت منصوبه تولید نیروگاه‌های کشور اکنون ۹۱ هزار و ۲۹۲ مگاوات است که بیش از ۷۷۴۵ مگاوات آن در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است.
این میزان تولید شامل ۵۷۸۴ مگاوات نیروگاه حرارتی،  ۳۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت یا ارتقای راندمان نیروگاه‌های گذشته، ۲۰۳مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۳۵۸ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده است که در نقاط مختلف کشور نصب هستند.
این در حالی است که مجموع نیروگاه‌های احداث شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۱۶ هزار و ۱۶ مگاوات بوده که ۱۲ هزار و ۹۴۶مگاوات آن نیروگاه حرارتی است و در طول هشت سال، سالیانه به طور متوسط ۱۶۱۸ مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شده است.
همچنین میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور طی هشت‌ ماهه امسال با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از مرز ۲۵۵ میلیون مگاوات ساعت عبور کرده است.
نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه با تولید بیش از ۲۵۵ میلیون مگاوات ساعت انرژی توانسته‌اند ۹۳ درصد برق مورد نیاز شبکه را تامین کنند.
از این میزان تولید بیش از ۵۳ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ ترکیبی است که میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش چهار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۳۷ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.
در سال گذشته با افزوده شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون،  عسلویه،  فردوسی،  خرم‌آباد،  سبلان،  بعثت پارس‌ جنوبی (دو واحد)  و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ ترکیبی در هشت‌ ماهه امسال هستیم.
همچنین در این میان سهم واحدهای گازی در تولید برق هشت‌ ماهه امسال ۶۰ میلیون مگاوات ساعت و سهم واحدهای بخاری نیز ۵۸ میلیون مگاوات ساعت بوده است.

همچنین بخوانید

نیروگاه‌های با راندمان پایین به مرور از چرخه تولید برق کشور خارج می‌شوند

ناصر اسکندری – معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی می‌گوید: نیروگاه‌های حرارتی در سه بخش نیروگاه‌های بخار، نیروگاه‌های گازی و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی عهده دار تأمین اصلی‌ترین بخش انرژی الکتریکی کشور هستند. در حال حاضر بخشی از نیروگاه‌های حرارتی کشور با راندمان بالای ۵۵ درصد فعالیت می‌کنند که در سطح جهان راندمان بالا و قابل قبولی است و برنامه‌ریزی‌ها برای آینده نیز به این صورت است که نیروگاه‌های با راندمان پایین به مرور از چرخه تولید برق کشور خارج شده و با نیروگاه‌های راندمان بالا تعویض شوند.
وی با بیان این‌ که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان مناسبی دارند و نیروگاه‌های کلاس F نیز با راندمان بالا نصب می‌شوند،  اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به جهت گیری دولت برای نصب نیروگاه با راندمان بالا توانسته‌ایم در انتهای سال ۱۴۰۱ راندمان نیروگاه‌ها را به ۳۹.۱ درصد برسانیم که عدد مناسبی است.
راندمان فعلی نیروگاه‌ها ۳۹.۱ درصد است و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ راندمان نیروگاه‌ها به ۳۹.۲ درصدخواهد رسید.  
بر اساس سند توسعه صنعت برق،  متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی در کشور باید تا سال ۱۴۲۰ به ۵۰ درصد برسد.  این نکته را باید در نظر داشت که هر یک درصد افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی نیازمند ساخت ۱۰ واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون یورو است و به همین دلیل افزایش راندمان نیروگاه‌های ایران تا پایان سال باید ۲۷۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا