ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مهم‌ترین تکالیف وزارت ارتباطات برای توسعه نسل پنجم اینترنت

در راستای توسعه نسل پنجم اینترنت که همزمان با سیار کشورها در ایران در حال انجام است، وزارت ارتباطات مکلف شده تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۰ درصد از ارتباطات سیار را براساس این فناوری ارائه دهد. 

به گزارش آرمان اقتصادی، فناوری نسل پنجم در دنیای واقعی، سرعت متوسط بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که چندین برابر سریع‌تر از متوسط سرعت دانلود ۴G است. در شش بازار جهانی هند، مالزی، سریلانکا، برزیل، کویت و گواتمالا متوسط سرعت دانلود ۵G بیش از ۱۰ برابر سرعت ۴G است البته این نرخ، در بیشتر بازارهای ۵G حدود ۳ تا ۶ برابر ۴G است.

همچنین بخوانید

اما فارغ از انواع مختلف تکنولوژی ۵G بسته به فرکانس باندهای پایین، میانه و بالای آن که همچنان از منظر رگولاتورهای ارتباطی، محدوده ثابت و مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است تا سرویس‌دهی اپراتورهای جهانی به صورت همگن باشد، اما درباره مدل‌های تعرفه‌گذاری آن در مجامع مختلف فکری و کارشناسی، بحث‌ها داغ است.

از آن جایی که چند سالی است اخبار نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری در انتظار اجرای آن هستند و کشورهای مختلفی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌ هستند، این فناوری توسط برخی از اپراتورها برای کاربران ارائه می‌شود.

به گونه‌ای که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در خردادماه سال جاری درباره اقدامات وزارت ارتباطات در زمینه توسعه نسل پنجم اینترنت اعلام کرد بر اساس سند ملی طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۰ درصد از ارتباطات سیار را بر اساس فناوری نسل پنجم (۵G) ارائه دهد.

از سوی دیگر فرکانس‌های امواج رادیویی یک منبع مهم کمیاب است که در همه کشورهای جهان در اختیار دولت‌ها قرار دارد و مدیریت آن ماهیتی حاکمیتی دارد، اما بر اساس مقررات داخلی در برخی کشورها، به بهره‌بردارانی نظیر اپراتورهای تلفن همراه هم واگذار شده است. 

در این راستا، اما برگزاری مزایده باند ۳۵۰۰ مگاهرتز دو سالی می‌شود که در پیچ‌وخم تصمیم‌گیری‌های رگولاتوری حوزه ارتباطات قرار گرفته بود و اپراتورهای موبایل معطل بوده و حتی گفته می‌شد که دست‌شان را برای هرگونه اقدامی در زمینه خرید و واردات تجهیزات بسته است.

بنابراین چندی پیش تکلیف این فرکانس‌ها هم از سوی وزارت ارتباطات مشخص شد و زارع‌پور در این زمینه اعلام کرد دو الی سه محدوده فرکانسی وجود دارد که فرکانس طلایی برای نسل پنجم محسوب می‌شوند و در حال حاضر در آستانه واگذاری یکی از آن‌ها (۳۷۰۰_۳۸۰۰) هستند و به زودی اعلام عمومی خواهد شد، واگذاری و مزایده آنها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده، بنابراین به زودی شاهد واگذاری آنها به اپراتورها خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا