انرژی

سهم ۵۱ درصدی بخش مولد از مصرف انرژی کشور

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: در شش ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۵۱ درصد از مصرف انرژی کشور متعلق به بخش مولد بوده است که این میزان در استان مرکزی ۸۱ درصد بود.

یزدان رضایی، جمعه ۱۷ آذرماه در مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره مسابقات سراسری فوتسال پیشکسوتان وزارت نیرو که در سالن شهید سلیمانی شهر محلات برگزار شد، با اشاره به پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز پیک مصرف برق در تابستان سال جاری اظهار کرد: در سال جاری برای اولین بار با مدیریت وزارت نیرو و همکاری خوب مشترکان، در چهارماهه گرم سال، بیشترین میزان مصرف انرژی به بخش مولدِ کشاورزی و صنعت اختصاص پیدا کرد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر پایبندی وزارت نیرو به تمامی وعده‌هایی که در ابتدای استقرار دولت سیزدهم داده شد، افزود: در حال حاضر پروژه‌های استان مرکزی در زمینی آب و برق با شتاب بسیار خوبی به صورت جهادی در حال پیشروی است. پروژه آبرسانی به تفرش از چشمه هفتیان، پروژه‌های تامین برق استان، پروژه‌های تامین پست‌های برق اراک و خیرآباد و پروژه برق خمین و زرندیه با سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به پیگیری پروژه‌های آبرسانی به روستاهای استان در طرح جهاد آبرسانی، تصریح کرد: میانگین پیشرفت پروژه‌های جهاد آبرسانی در کشور ۴۵ درصد بوده اما این مقدار در استان مرکزی حدود ۷۲ درصد است. تصفیه‌خانه فاضلاب خمین و آستانه و فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب اراک و پروژه‌های آبرسانی مجتمع‌های روستایی با سرعت انجام شده و آماده بهره‌برداری است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: در برنامه جهشی که برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در نظر گرفته شده است، سهم استان مرکزی با تاسیس کارخانه تولید پنل خورشیدی و نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی که تاکنون ۲۵ مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده است، چشمگیر است.

وی با اشاره به مسابقات پیشکسوتان و افزایش ۲۰ درصدی شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات نسبت به دوره گذشته، ادامه داد: وزارت نیرو تلاش کرده است تا در حوزه‌های مختلف به ویژه ورزش با حضور پرشور پرسنل خود، درخشان عمل کند. برگزاری ۲۵ مسابقه سراسری در سطح کشور در صنعت آب و برق، افتخاری است که در هیچ‌یک از وزارتخانه‌های دیگر شاهد آن نیستیم.

تعالی جسمانی در گرو غلبه بر نفس

بهنام نظری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی، نیز در این جلسه اظهار کرد: استان مرکزی در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی به ویژه گل و گیاه در جهان به عنوان یک برند شناخته شده و هر شهرستان استان در یک ویژگی در جهان شاخص هستند که از این لحاظ در کشور بی‌نظیر است.

سهم ۵۱ درصدی بخش مولد از مصرف انرژی کشور

وی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی در سطح وزارتخانه‌ها، ادامه داد: وزارت نیرو از آن دسته وزارتخانه‌هایی است که همواره به نیروی انسانی به عنوان با ارزش‌ترین دارایی خود نگاه کرده و مسابقات مختلفی را در حوزه بانوان و آقایان در رشته‌های مختلف برگزار کرده است که نشان از توجه ویژه به این حوزه است.
 
نظری افزود: اگر قرار باشد در راستای خدمت به مردم و تکریم ارباب رجوع گام برداشته شود، این تکریم توسط جسم سالم به شکل بهتر صورت می‌پذیرد. وزارت نیرو با تلاش خود مجموعه‌ای از تمامی اقوام کشور را در این مکان گرد آورده است.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم در مقابل خطای سهوی داور در مسابقات خود را کنترل کنیم، آن زمان است که توانسته‌ایم جسم و روح خود را کامل کنیم. رقابت زمانی می‌تواند انسان را به جایگاه متعالی برساند که وی بتواند بر نفس خود غلبه کند. اگر امروزه صحبت از تختی و پوریای ولی در میان است به این دلیل است که توانسته‌اند جسم و روح خود را پرورش دهند.

محمود محمودی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مرکزی هم در این مراسم گفت: با برگزاری مسابقات شاهد ارتقای سلامت کارکنان صنعت آب و برق، ترویج فرهنگ ورزش و سلامتی و گسترش همدلی بین همکاران و در نتیجه ارتقای بهره‌وری خواهیم بود.

سهم ۵۱ درصدی بخش مولد از مصرف انرژی کشور

وی ادامه داد: وزارت آب و برق در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد و در سال ۱۳۵۳ با توجه به اهمیت حوزه فعالیت به وزارت نیرو تغییر نام پیدا کرد ودر این مدت، تلاش کرده است تا توجه ویژه‌ای به توسعه حوزه زیرساختی داشته باشد و با بهره‌گیری از ۳۱ شرکت آبفا در سرزمین نسبتا خشک ایران به تامین آب پرداخته است.

وی افزود: وزارت نیرو با تاسیس ۱۳۷ نیروگاه به تامین برق مورد نیاز کشور پرداخته است. در ابتدای انقلاب اسلامی ظرفیت برق کشور با ۳۵ میلیون نفر جمعیت، ۷۰۰۰ مگاوات بوده در حالی که امروزه با افزایش بیش از دو برابری جمعیت کشور، ظرفیت تولید برق کشور ۱۴ برابر افزایش پیدا کرده که نشان از تلاش متخصصین صنعت آب و برق کشور دارد.

محمودی تصریح کرد: استان مرکزی قطب دوم صنایع بزرگ کشور و قطب چهارم صنایع بزرگ کوچک و متوسط کشور است. ۸۱ درصد مصرف برق استان مرکزی به صنعت و کشاورزی تعلق داشته و از این نظر رتبه اول مصرف در استان به بخش مولد اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این مسابقات که به مناسبت گرامیداشت شهدای صنعت آب و برق کشور از ۱۷ الی ۲۳ آذرماه در محلات برگزار می‌شود، حدود ۳۰۰ ورزشکار در قالب ۲۷ تیم به رقابت خواهند پرداخت.

سهم ۵۱ درصدی بخش مولد از مصرف انرژی کشور

سهم ۵۱ درصدی بخش مولد از مصرف انرژی کشور

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا