انرژی

مردم باید کمبود آب را باور کنند

معاون آبفای کشور با اشاره به استفاده بخش عظیمی از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی، بر لزوم تغییر در الگوی کشت و شیوه‌های کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری از آب تأکید کرد.

به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سفر به قم، از بخشی از تأسیسات آب و فاضلاب استان قم بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت این واحدها قرار گرفت.

دکتر مسعود علویان صدر ضمن بازدید از مرکز کنترل از راه دور تأسیسات، مرکز کنترل کیفیت آب و فاضلاب، سامانه تولید آب شیرین، مخازن در حال ساخت پردیسان، خط انتقال در حال احداث و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قم، از اقدامات و خدمات انجام شده در حوزه آب و فاضلاب استان قم قدردانی کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه سفر به قم در جمع معاونان و جمعی از مدیران شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز همدلی و همراهی تیم زبده، خوش‌فکر و فعال را در مدیریت فعالیت‌ها، ستودنی دانست.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه صنعت آب و فاضلاب نیازمند یک تغییر و تحول هستیم تأکید کرد: تغییر لازمه توسعه پایدار هر شرکتی است و این امر تنها با زحمات، همفکری و راهبری همه مدیران و کارکنان صنعت آب و فاضلاب کشور محقق خواهد شد.

علویان صدر با اشاره به ساختار موجود در شرکت‌های آب و فاضلاب گفت: این ساختار به نوعی چیده شده است که اگر یک تغییر جدی در آن شاهد نباشیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

وی یکی از اصلی‌ترین تغییرات را در بحث اقتصاد آب دانست و خاطرنشان کرد: اگر موضوع اقتصاد آب را جدی نگیریم و برای آن برنامه‌ریزی نکنیم با چالش‌های فراوانی مواجه خواهیم شد.

معاون آبفای کشور با بیان اینکه باید به دنبال درآمدهای پایدار باشیم، تأکید کرد: درآمد پایدار تنها افزایش تعرفه نیست بلکه در صنعت فرصت‌های بی‌شماری وجود دارد که نیازمند شناسایی، برنامه‌ریزی و بهره‌وری از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه باید بودجه‌ریزی عملیاتی در شرکت آب و فاضلاب مورد توجه قرار گیرد گفت: بودجه‌ریزی باید مبتنی بر اهداف باشد تا صنعت بتواند بر روی پای خود بایستد و حرکت رو به جلو داشته باشد.

علویان صدر بر ضرورت شناسایی فرصت‌های درآمدی در صنعت آبفا تأکید کرد و یادآور شد: بهره‌وری از پساب، استفاده از انرژی خورشیدی و استفاده از فناوری بیوگاز از جمله ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی است که می‌توان از آن در بحث درآمدی بر روی آن برنامه‌ریزی کرد.

وی استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در پیشبرد اهداف صنعت مهم ارزیابی و اظهار کرد: سیستم خدمت‌رسانی در حوزه آب، بدون استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی به جایی نمی‌رسد و به همین علت باید در هر قالبی که می‌توانیم از ظرفیت این بخش بهره‌گیری کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی آبفا کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیریت تقاضا نیازمند یک نگاه و رویکرد جدید است، خاطرنشان کرد: مهندسی فرهنگی یکی از ضروریات صنعت آب و فاضلاب است که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد.

وی با اشاره به کمبود منابع تأمین آب در کشور، بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: نهادینه شدن این فرهنگ در بین مردم و باور اینکه با کمبود آب مواجه هستیم، تا حدودی زیادی ما را در مدیریت تأمین و تقاضا کمک خواهد کرد.

علویان صدر توجه به بحث هوشمندسازی را در صنعت آب و فاضلاب ضروری دانست و گفت: باید با اقدامات جدی و واقع‌بینانه مدرن‌ترین، پیشرفته‌ترین و با قابلیت ترین ابزار را در صنعت به کار بگیریم تا ضمن ارائه بهتر خدمات، مدیریت بهتری در فعالیت‌ها نیز داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از ۱۰۰ میلیارد مترمکعبی که در سطح کشور بر روی آن برنامه‌ریزی می‌شود تنها هشت میلیارد مترمکعب آن برای ما است، گفت: از این مقدار دو میلیارد مترمکعب به صنعت اختصاص داده می‌شود و مابقی برای کشاورزی استفاده می‌شود.

معاون آبفای کشور با اشاره به استفاده بخش عظیمی از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی، تصریح کرد: باید در بحث الگوی کاشت، شیوه‌های کشاورزی و روش‌های آبیاری شاهد تغییرات اساسی در سطح کشور باشیم تا بهره روی از آب افزایش یابد و منابع عظیم آب در کشور حفظ شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این نشست با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های آبفای قم اشاره کرد و مرکز کنترل از راه دور تأسیسات، مرکز تلفنی ۱۲۲ قم و سامانه GIS قم را جزو مجموعه‌های پیشرو و برجسته در سطح کشور دانست.

وی شبکه دوم آب را که تولید و توزیع آب شیرین را در سطح شهر بر عهده دارد را جزء قابلیت‌های ویژه قم دانست و گفت: با توجه به اینکه عمده

آب قم از خارج استان تأمین می‌شود این خط می‌تواند علاوه بر تأمین آب شرب مردم، در شرایط خاص نیز به کمک ما در تأمین آب شهر بیاید.

مهندس بختیاری به برخی از چالش‌های پیش روی شرکت آب و فاضلاب استان قم اشاره و کمبود نیروی انسانی متخصص و عدم وجود منابع تأمین مالی برای ایجاد زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن را از جمله این چالش‌ها ذکر کرد و خواستار توجه ویژه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این زمینه‌ها شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا