اقتصاد کلان

تدابیر ویژه برای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی

در پی تصویب قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط شورای نگهبان، سازمان امور مالیاتی از تدابیر ویژه‌ای برای اجرای این قانون خبر داد؛ قرار است به زودی دستورالعملی در این خصوص از سوی این سازمان منتشر شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، سازمان امور مالیاتی به‌منظور تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی، اقدام به راه‌اندازی سامانه مودیان کرده است. برخی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات می‌توانند با ورود به سامانه مودیان، نسبت به ارسال صورت حساب الکترونیکی، اتصال پایانه‌های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.

همچنین بخوانید

امروز هادی صحان نظیف ـ سخنگوی شورای نگهبان از تائید لایحه «تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» در شورای نگهبان خبر داد.

در همین رابطه محمدهادی سبحانیان ـ رئیس کل سازمان امور مالیاتی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: با ابتکار عمل سازمان امور مالیاتی و کمیسیون اقتصادی مجلس تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون سامانه مودیان اندیشیده و نهایی شد.

وی افزود: انشاءالله با همراهی و مشارکت همه ارکان حاکمیت و فعالان اقتصادی، این قانون را برای گسترش عدالت مالیاتی به نفع اقتصاد مولد اجرایی خواهیم کرد.

طبق گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، طبق لایحه تسهیل از اول دی اجرا خواهد شد.

 در این باره امروز هادی طحان نظیف ـ سخنگوی شورای نگهبان خبر داد: لایحه تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در مرحله قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود پس از اصلاح در مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

تدابیر ویژه برای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی

سازمان امور مالیاتی قرار است به زودی دستورالعملی را درباره تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون سامانه مودیان اعلام کند.

بنابراین گزارش، وفق مقررات ماده (۷) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان به منزله ثبت آن در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم بوده و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این خصوص نخواهند داشت.

با عنایت به ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم و بخشنامه شماره ۲۳۰/۵۶۹۴۰/د مورخ ۸ آذر ۱۴۰۱ معاون درآمدهای مالیاتی، مودیان مکلفند بابت کلیه معاملات خود که در سامانه مؤدیان درج نمی‌شود، مقررات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ را در ارائه فهرست معاملات فصلی ظرف مهلت مقرر رعایت کنند.

همچنین مؤدیانی که تاکنون صورت‌حساب‌های خود را به سامانه مؤدیان ارسال کرده‌اند الزامی به ارسال اطلاعات مجدد آن صورتحساب‌ها به سامانه (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نخواهد داشت. از این رو لازم است از ارسال توأمان صورتحساب‌ها در هر دو سامانه خودداری کنند.

مؤدیانی که نسبت به صدور صورت‌حساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان اقدام کرده‌اند و برای همان صورت‌حساب‌ها نسبت به ارسال فهرست معاملات موضوع ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نیز اقدام کرده‌اند تا تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ فرصت داشتند با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به ویرایش یا حذف اطلاعات ارسالی در اجرای ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم برای صورتحساب‏ های مذکور اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا