بورسبورس اوراق

رشد ۴۸ درصدی معاملات خرد در فرابورس

در هفته منتهی به ۱۷ آذرماه ارزش بازار فرابورس بیشتر از ۳ درصد رشد و ارزش معاملات خرد نیز ۴۸ درصد افزایش یافت.

فرابورس

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایران (سنا)، در هفته منتهی به ۱۷ آذرماه در فرابورس شاهد رونق معاملات و بهبود تقاضا بودیم به نحوی که این روند افزایش ۳.۵ درصدی شاخص کل فرابورس را رقم زد، و بدین ترتیب شاخص تغییرات قیمت و بازده نقدی فرابورس( آیفکس) با افزایش ۸۸۶ واحدی از کانال ۲۵ هزار فاصله گرفته و وارد سطح ۲۶ هزار و ۱۹۶ واحد شد. همچنین ارزش بازار فرابورس بیشتر از ۳ درصد رشد و ارزش معاملات خرد نیز ۴۸ درصد افزایش یافت.

در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته حجم و ارزش معاملات نیز افزایش یافت، در این مدت بیش از ۳۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۲۹۸ هزار میلیارد تومان دادوستد شد و رشد نزدیک به ۶ درصدی را ثبت کرد.

رتبه‌بندی بازارهای سهامی

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها در این مدت نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی فرابورس بیشترین ارزش معاملات با ثبت ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان متعلق به بازار اول بوده و نسبت به هفته ماقبل خود ۱۲ درصد رشد داشته، پس‌ از آن نیز بازار دوم با ارزش معاملاتی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان ( ۳۹۸۶ میلیارد تومان) بیشترین ارزش معاملات سهام را به ثبت رساند و افزایش ۴۷ درصدی را به خود دید، در بازار پایه هم معاملاتی به ارزش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و رشد ۳۱ درصدی را شاهد بودیم.

در این گزارش آمده است، هفته گذشته در بازار توافقی نیز معاملات ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی به ثبت رسید که این رقم نشان از افزایش ۳۳ درصدی دارد؛ بازار ابزارهای مشتقه نیز معاملات ۲۴ میلیارد تومانی و بازار جدید نوآفرین معاملات ۷ میلیارد تومانی را تجربه کردند.

بهبود معاملات ETF‌ها

در هفته گذشته بیش از ۲۸۶ هزار میلیارد تومان معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی انجام شد که افزایش ۵ درصدی را به ثبت رساند؛ معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با افزایش ۵ درصدی بر عدد ۱۵ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

همچنین در هفته اخیر خرید و فروش اوراق گواهی تسهیلات مسکن اندکی کاهش یافت و با افت ۵ درصدی به عدد ۲۱۶ میلیارد تومان رسید.

فلزات اساسی؛ صنعت پیشرو

رونق معاملات در هفته گذشته نیز افزایش نزدیک به ۴۸ درصدی ارزش معاملات خرد را رقم زد. به‌این‌ترتیب که مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته به بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته ماقبل رشد ۴۸ درصدی را به ثبت رساند.

در این میان بررسی صنایع پیشرو نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی ۱۶ درصد ارزش معاملات خرد هفته گذشته را به خود تخصیص داد، رتبه دوم هم متعلق به خودرویی‌ها با سهم ۱۰ درصدی بود و سومین گروه پیشرو بازار نیز سرمایه‌گذاری‌ها بودند که ۹ درصد ارزش معاملات خرد را از آن خود کردند.

گفتنی است، هفته‌ای که گذشت با رشد و رونق معاملات، بهبود تقاضا و صعود چشمگیر ارزش معاملات خرد مواجه شد که این مسئله نشان‌ از افزایش تحرکات سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا