ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

کیفیت سرعت و امنیت اینترنت یک چالش و رقابت جهانی

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای معتقد است که پایین نگه داشتن قیمت اینترنت برای یک مدت زمان طولانی در دولت‌های قبل، برخی محدودیت‌ها و موانع رگولاتوری، توان سرمایه‌گذاری را از بخش خصوصی گرفته و طبعا شبکه‌های موبایل هم توانایی ارایه سرویس مطلوب را نداشتند و امروز که اینترنت به نیازی مبرم تبدیل شده، این بحران بیشتر ملموس شده است.

حمید فروزنده – نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مسائل مربوط به اینترنت در کشور، اظهار کرد: جامعه در فرایند انتقال به جامعه دانش‌بنیان است و بستر توسعه‌ای جامعه‌ بستر ارتباطات خواهد بود.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه کیفیت سرعت و امنیت این بستر امروز یک چالش و رقابت جهانی است، افزود: در این چالش، علیرغم ظرفیت‌های بالای دانشی علمی کشور، در موقعیت جهانی مناسبی قرار نداریم، در حالی که سرعت بالا، کیفیت و امنیت اینترنت و دسترسی راحت به آن نیاز مبرم روز مردم و کسب و کار های نوین است.

فروزنده با اشاره به مشکلاتی که در حوزه دسترسی به اینترنت در کشور وجود دارد، گفت:  مشکلات فوق زمانی قابل حل خواهند بود که در وهله اول بستر زیر ساختی ارتباطات به‌صورت یکپارچه حل شود که طرح توسعه  شبکه فیبر کشور در این راستا در حال انجام است. با توجه به اینکه  که حدود ۳۰ درصد هزینه این پروژه توسط منابع دولتی تامین می‌شود و بدیهی است مابقی باید توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شود و منطقا بخش خصوصی بدون کسب درآمد معقول قادر به انجام چنین کاری نیست.

نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: بنابراین برخلاف چند دوره گذشته قیمت گذاری باید در اختیار نهاد مرتبط بخش صنفی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای  و نهادهای مرتبط قرار گیرد.  

وی با بیان اینکه از سوی دیگر حل موضوع ورود انحصاری پهنای باند به کشور نیز چالشی است که سال‌هاست که مداوم مطرح شده و توجهی به آن نشده است، تصریح کرد: سایر مشکلات این امر سبب می‌شود تامین کنندگان سرویس، نتوانند شبکه یکپارچه خود را مدیریت و با حداکثر ظرفیت به درستی بهره برداری کنند؛ علاوه بر آن از قیمت رقابتی در سطح جهانی بطور مطلوب و بهینه استفاده کنند.

وی افزود: مردم  و کسب‌وکارها به دلیل اعمال محدودیت‌هایی که برخی از آنها ضروری و بعضا بازدارنده هم نبوده به سمت استفاده از وی پی ان‌ها و پهنای باند ماهواره‌ای رفته‌اند که علاوه بر اینکه باعث تحمیل هزینه اضافی به سبد خانوار شده است، باعث شده برخی از افراد از دو یا چند دستگاه موبایل استفاده کنند، چرا که برخی برنامه‌ها با وی پی ان کار کرده و برخی دیگر بدون وی پی ان کار می‌کند؛ تمام این موارد باعث ایجاد هزینه اضافی به کسب و کارها و مردم شده است.

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌هایی که عدم دسترسی به اینترنت به بخش خصوصی وارد می‌کند، تشریح کرد: یک قسمتی از بخش خصوصی ارائه کننده خدمات اینترنت به صورت مستقیم هستند که درآمد آنها ناشی از استفاده از پهنای باند و اینترنت است. وقتی که دسترسی پایین باشد و مردم نتوانند از اینترنت استفاده کنند، خود به خود درآمد این بخش کم می‌شود. باید تاکید کنم که سیاست جاری فیلترینگ اثرات دیگری هم غیر از برنامه‌های اینستاگرام و واتساپ داشته است که موضوع اختلال نوتیفیکیشن‌ها از آن جمله است به‌طوریکه این موضوع استفاده از هر اپلیکیشنی را دارای اختلال جدی کرده بود.

فروزنده با تاکید بر اهمیت اینترنت در زندگی روزمره، اظهار کرد: تاثیر اینترنت بر زندگی و کسب‌و کار مردم غیر قابل کتمان است. در حال حاضر تمام شرکت‌ها و مردم سرویس‌های خود را بر روی اینترنت ارائه یا دریافت می‌کنند و اگر این موضوع دچار اختلال شود، عملا کل سیستم مختل می‌شود. دولت و حاکمیت هم خدمات خود را در اینترنت ارائه می‌کند، بنابراین اختلال و قطع این سیستم باعث نارضایتی عمومی و اشکالات اساسی‌تری خواهد شد و در صورت مشکل هم دریافت کنندگان اینترنت هم ارائه کنندگان خدمات دچار مشکل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا