امور زیربناییتعاون و اشتغال

اقتصاد دانش بنیان مورد نیاز کشور است

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اقتصاد کشور باید دانش بنیان شود تا متناسب با نیروی فارغ‌التحصیل دانشگاهی باشد. آیا صنایع کشور دارای چنین ظرفیتی هستند؟

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آیا نرخ بیکاری در جامعه با آموزش مهارت به افراد کاهش می‌یابد؟ میزگرد تخصصی هم‌نورد با عنوان «بررسی چالش‌های تحقق ارتباط و اتصال شبکه آموزش مهارت با صنعت و بازار کار» به این موضوع پرداخت. محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش که دانشگاه چقدر در تولید کار موفق عمل کرده است، گفت: در مسائل اجتماعی عوامل مختلفی برای اشتغال نقش دارند فقط موضوع مهارت نیست.

وی افزود: هنگامی که فضای کسب و کار پیچیده و سخت است و بخش خصوصی نتوانسته فعالیت خود را توسعه دهد در نتیجه فرصت شغلی ایجاد نمی‌شود. پس نمی‌توان تمام مشکلات موجود بازار کار را به مهارت محدود کرد.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آمار بیکاران عنوان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنای بیکاری را آمار افراد جویای کار در نظر گرفته است در حالی که ممکن است افرادی بیکار باشند اما جویا کار نباشند. بنابراین آمار بیکاران فارغ‌التحصیل در وزارت علوم به گونه دیگر رصد می‌شود. به عنوان مثال اگر ۱۰۰ نفر فارغ‌التحصیل داشته باشیم اما ۵۰ نفر آنها جویای کار یا به کاری مشغول شده باشند ممکن است ۵۰ نفر باقی مانده متقاضی نباشند اما جز آمار بیکاران فارغ‌التحصیل هستند.

سیف با اشاره به شاغلان دانشگاهی اظهار کرد: ۲۵ درصد شاغلان کشور، دانشگاهی هستند و ۷۵ درصد دیگر مربوط به افراد دارای دیپلم و زیر دیپلم است. مسؤولان قرار است ۷۵ درصد شاغل زیر دیپلم را چگونه آموزش دهند و در این بخش مهارت آموزی انجام شود؟

وی با بیان اینکه سرفصل‌های در حال تدریس دانشگاه‌ها همان محتوایی است که در جهان تدریس می‌شود، گفت: خلأ ارتباط دانشگاه و صنعت را در بحث نیروی کار یا صنایع باید سطح خود را بالاتر ببرند یا دانشگاه باید سطح آموزشی خود را پایین‌تر بیاورد. طبیعی است که آموزش عالی نمی‌تواند برای پر کردن گپ موجود نمی‌تواند سطح خود را تقلیل دهد.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دوره‌های کوتاه کارورزی از سوی برخی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۳۰۰ هزار دانشجو حداقل از یک دوره کوتاه مهارتی استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای فقط مهارت، آموزش می‌دهد با مهارت آموزی تنها نمی‌توان مشکل اشتغال را رفع کرد. راهکار ایجاد فرصت‌های شغلی است و مهارت می‌تواند کمک کننده باشد.

سیف عنوان کرد: اینکه بخشی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته آموزشی خود مشغول نشوند در جهان معمول است و نمی‌تواند در این خصوص به سیستم آموزش عالی خرده گرفت.

این مقام فرهنگی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت اظهار کرد: مهارت شاه کلید اشتغال‌زایی نیست بلکه پازل‌های مختلفی باید درست چیده شوند تا نتایج مورد انتظار به دست آید.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها دانشجویان خود را برای صنایع بزرگ و اقتصادهای پیچیده تربیت می‌کنند، عنوان کرد: اقتصاد کشور باید دانش بنیان شود تا متناسب با نیروی فارغ‌التحصیل دانشگاهی باشد. آیا صنایع کشور دارای چنین ظرفیتی هستند؟

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا