بورسبورس اوراق

تا پایان سال حجم صادرات قیر به ۵ میلیون تن می‌رسد

عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال‌حاضر با تخصیص حدود ۲ میلیون تن قیر به پروژه‌های داخلی ، میزان تولید محصول قیر با افزایش کمی مواجه شده است.

قیر

سید حامد حسینی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در رابطه با صادرات صنعت قیر از ابتدای سال تا کنون، اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون حجم قراردادها حدود ۴میلیون میلیون تن به ارزش یک میلیارد و سیصد میلیون دلار بوده است، با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد در سه ماه پایانی سال صادرات به لحاظ مقداری و ارزش اُفت داشته باشد و تا پایان سال حجم صادرات به ۵ میلیون تن برسد.

او با بیان این که در حال‌حاضر با توجه به تخصیص حدود ۲ میلیون تن قیر به پروژه‌های داخلی، میزان تولید محصول قیر با افزایش کمی مواجه شده است،گفت: انتظار می‌رود از اواخر بهمن ماه تا اوایل اسفندماه وضعیت رکود حاکم بر بازار صادرات قیر بهبود یابد.

مهم‌ترین چالش‌های صنعت قیر

حسینی در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های صنعت قیر، اظهار کرد: مشکلات این صنعت به دو بعد ملی و بین‌المللی تقسیم می‌شود به نحوی که در بعد خارجی می‌توان به محدودیت‌های سیستم‌های بانکی در امر پرداخت، کمبود امکانات و سرویس‌های حمل و نقل ، کاهش رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۳ ، محدودیت‌های صادراتی به ترکیه و گرجستان و رقابت قیر ارزان عراقی با محصولات ایرانی در بازارهای هدف اشاره کرد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در پایان گفت: در بعد داخلی نیز تغییرات متعدد قوانین و مقررات، چند نرخی بودن ارز، ارزش‌گذاری گمرکی نامناسب با قیمت‌های فروش، اخذ عوارض و مالیات از صادرات محصول و استرداد نکردن به موقع ارزش افزوده صادرکنندگان از مهم‌ترین چالش‌هابه حساب می‌آید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا