انرژی

کاهش تخفیف‌ نفت ونزوئلا به نفع ایران شد

ایران و روسیه در نتیجه کاهش تخفیف فروش نفت ونزوئلا پس از رفع موقتی تحریم‌های آمریکا، می‌توانند شاهد درآمد بالاتری از نفت باشند زیرا فروشندگان قیمت‌های پیشنهادی به چین را افزایش داده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، با رفع موقتی تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ونزوئلا، قیمت نفت این کشور آمریکای جنوبی افزایش پیدا کرده و رقابت بیشتری در بازار ایجاد کرده است.

همچنین بخوانید

همزمان، پالایشگاه‌های خصوصی چینی که خریداران بزرگ نفت ایران و روسیه هستند، قیمت‌های بالاتری را مشاهده می‌کنند که می‌تواند به درآمد بالاتری برای تهران و مسکو در سال ۲۰۲۴ منتهی شود.

اکنون که نفت ونزوئلا قیمت بالاتری پیدا کرده است، پالایشگاه‌های چینی، تقاضای بیشتری برای نفت روسیه و ایران پیدا کرده اند که در ابتدای سال میلادی جدید، ممکن است اوج بیشتری بگیرد.

رویترز به نقل از منابع بازرگانی چینی گزارش کرد تاکنون تنها یک قرارداد برای نفت ونزوئلا در ژانویه وجود داشته است.

تخفیف فروش نفت ونزوئلا اکنون حدود ۱۱ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت است در حالی که در زمان برقراری تحریم‌های آمریکا، اختلاف قیمت نفت ونزوئلا با نفت برنت، به ۲۰ دلار رسیده بود.

یک معامله‌گر نفت روسیه به رویترز گفت: تقاضای چین برای نفت روسیه بهبود پیدا کرده و پالایشگاه‌های خصوصی مشغول خرید گریدهای نفتی اسپو و اورال هستند. تقاضا برای نفت ایران هم بهبود پیدا کرده و اختلاف قیمت نفت ایران با برنت، از بشکه‌ای حدود ۱۳ دلار در هر بشکه در اوایل اکتبر، به حدود شش دلار کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، رفع تحریم‌های آمریکا موقتی بوده و به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه ونزوئلا در سال ۲۰۲۴ مشروط شده است. برای این منظور، نامزد مخالفان دولت برای رقابت با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب شده است. اما از آن زمان، مادورو یک همه‌پرسی درباره الحاق منطقه نفت خیز اسکیبو از گویان به خاک ونزوئلا برگزار کرده است و چهره‌های مخالف متعددی به جرم خیانت، دستگیر شده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا