صنعت، معدن، تجارت

جانمایی جدید در عرصه بین‌الملل باعث خروج ایران از تحریم‌ها می‌شود

معاون وزیر اقتصاد گفت: از نگاه آمریکا تحریم اقتصاد ایران نباید به پایان خود برسد اما اگر ایران به جانمایی در عرصه بین‌الملل بپیوندد آمریکا ناچار به عقب کشیدن از تحریم ها می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی فکری رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در پنل جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بین‌الملل در نخستین روز برگزاری همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: عرصه بین‌الملل طی سال‌ها ایستا نبوده و نسبت به آنچه دهه‌ها و حتی سالهای قبل می‌شناختیم، دچار تحول و تغییرات قابل ملاحظه‌ای شده است و اگر ما به تغییرات جدی عرصه بین‌المللی توجه نکرده و مثلاً فکر کنیم، آمریکای امروز همان آمریکای دهه ۹۰ میلادی است یا فکر کنیم که چین امروز همان چین سال ۲۰۰۰ است و روسیه و اروپا، همان کشورهای بیست سال قبل هستند، دچار اشتباه جدی در تحلیل واقعیت‌ها می‌شویم که ما نمی‌دانیم در عرصه بین المللی با چه واقعیت‌هایی طرف هستیم.

فکری در ادامه به نظم نوین جهانی اشاره کرد و گفت: در این نظم کاملاً بی نظمی نیز وجود دارد؛ البته نظمی که امروز از آن صحبت می‌کنیم مسأله‌ای است که الان در حال حاضر دنیا براساس آن حرکت می‌کند اما همه معتقدند کشور ما همچنان در دوره انتقالی است.

وی آغاز نظم نوین جهانی را پس از فروپاشی شوروی برشمرد و عنوان کرد: قدرت‌ها تلاش‌هایی بر جانمایی جدید خودشان کرده‌اند؛ برای این جانمایی باید دو رویکرد داشته باشیم که قدرت‌ها نیز هرکدام یک جانمایی جدید را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه ما در رقابت قدرت‌ها تحلیل آمریکا را داریم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها حرکتی را از ابتدای پس از فروپاشی آغاز کرده که این نگاه باعث شد آنها در عرصه بین الملل تحرکاتی را انجام دهند که نتیجه این تحرکات را در مواردی مثل حمله به اعراب می‌بینیم. با این تصور که می‌توانند در عرض کمتر از یک سال پرونده عراق و کشورهای مشابه که به آنها محور شرارت را نسبت داده بودند، ببند و بعد سراغ رقابت‌های اصلی بروند اما محاسبات آمریکا در کشور عراق بهم ریخت و وقتی مشاهده کردند که شیعیان به صورت منسجم برنامه‌های آمریکا را یکی یکی خنثی کردند از آن کشور خارج شدند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه آنچه امروز آمریکایی‌ها در عرصه بین المللی دنبال می‌کنند مهار ترکیبی قدرت‌های رقیب است، تشریح کرد: این استراتژی متفاوتی است و برای مقابله با چین از ابزارهای اقتصادی استفاده و در عین حال آغاز به نا امن سازی پیرامون چین و بستن ادامه مسیرها برای حیات و ادامه پیشروی چین در اقتصاد جهانی می‌کنند.

وی با تاکید براینکه ما باید نگاه آمریکای جدید را بر ایران بررسی کنیم، بیان کرد: بسیار مهم است که این جانمایی جدید را براساس این واقعیت جدید در آمریکا طراحی و جلو ببریم‌.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه آمریکا برای مهار ترکیب قدرت‌های دیگر چاره‌ای جز ناامن کردن پیرامون قدرت‌های رقیب و نوظهور ندارد، عنوان کرد: دو قدرت نوظهور در دنیا فعلاً روسیه و چین هستند و همچنین در کشورهای این چنین دیگر دست اندازی و ایجاد نا امنی می‌کنند تا تحت تأثیر سیاست‌های خود قرار بدهد.

وی گفت: کشور ما هم یکی از این کشورهای پیرامونی است چراکه از یک طرف در مسیر کمربند راه چین به عنوان یک عنصر مهم قرار داریم و از یک طرف دیگر مسیر شمال و جنوبی که روسیه و هند و کشورهای جنوب شرق آسیا را به یکدیگر پیوند می‌دهند.

وی تاکید کرد: پس آمریکایی‌ها باید تا می‌توانند ایران را بی ثبات حفظ کنند البته به این معنی نیست که ما واقعاً بی ثبات هستیم. قدرت آمریکا در حال افول است و خودشان بر این امر باور دارند که باید جلوی این امر را بگیرند.

فکری گفت: از نگاه آمریکایی تحریم بر اقتصاد کشور ایران نباید به پایان خود برسد و تا می‌تواند فشارهای خود را ادامه می‌دهد البته اگر کشور ما به جانمایی بپیوندد و به صورت همه جانبه آن را اجرا کنیم آمریکا ناچار می‌شود تا قدم به قدم از تحریم‌ها عقب بنشیند.

وی اضافه کرد: توسعه منطقه‌ای چین امروز به نقطه‌ای رسیده که باید از مرزهای خو خارج شود و چاره‌ای جز ایجاد شرکای خارجی تحت عنوان راهبردهای کمربند راه یا استراتژی دوگانه برای خود ندارند به همین علت به سمت تقویت جنوبی کمربند راه می‌روند تا به تدریج اقتصاد چین در جهان پخش شود.

فکری بیان کرد: اروپایی‌ها که قبلاً قطب قدرت جهانی بودند، اکنون تبدیل به یک قدرت متوازن کننده سایر قدرت‌ها شدند و به همین علت در تصمیم گیرهای ایران باید بدانیم که با یک اروپای جدید مواجه هستیم.

وی به حوزه انرژی در ایران اشاره کرد و گفت: باید به این موضوع برسیم که کاراترین ابزار ایران برای حضور در جهان، تأمین امنیت انرژی بوده اما امروز موقعیت جغرافیایی ایران بیشترین نقش را دارد. ترانزیت بین ایران و منطقه پیرامونی خودش بیشترین نقش و تحول در بازی بین قدرت‌ها دارد و اگر بخواهیم در این جانمایی جدید، نقش تازه ای را برای ایران تعریف کنیم ضمن حفظ حوزه انرژی، ایجاد اتصال زنجیره‌های ارزش و متصل به قدرت‌های نوظهور و همسایگان ایران است که مهم‌ترین مبنا در عرصه جهانی برای ایران محسوب می‌شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا