صنعت، معدن، تجارت

امضای تجارت آزاد با اوراسیا ۲۵ دسامبر در روسیه

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: تجارت آزاد با اوراسیا ۲۵ دسامبر در سن‌پترزبورگ امضا خواهد شد. تجارت ما با اوراسیا ۵ میلیارد دلار بود که تقریباً ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی صفری امروز در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: پارسال نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران احیا شد که به خاطر همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با بخش تجارت خارجی و وزارت صمت موفقیت نسبی کسب کردیم و حدود ۷۰ کشور در نمایشگاه حضور یافتند.

همچنین بخوانید

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجی افزود: وضعیت عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی کشور با ۵ سال پیش فرق می‌کند و اساس کار روی دانش بنیان‌ها قرار گرفته است. طبق آخرین آمار به میزان ۲ میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش‌بنیان داشتیم که امیدواریم این عدد در سال آینده به ۴ میلیارد دلار برسد.

صفری ادامه داد: تاکنون چهار دستورالعمل به سفرا و نمایندگان مبنی بر ترویج کردن نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران ابلاغ کرده‌ایم. تا به این لحظه ۱۱۹ کشور برای حضور در نمایشگاه به ما سیگنال مثبت داده اند. با ۶ کشور در غرب آفریقا هماهنگ کرده ایم تا توانمندی‌های خود را در این بخش تقویت کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر سیاست‌های دولت روی صادرات غیرنفتی و به خصوص کالاهای دانش‌بنیان است و در اغلب کشورها حضور فعال داریم.

وی با اشاره به تراز تجاری منفی در سال جاری افزود: یکی از شعارهای امسال رشد تولید است که این مقوله نیاز به واردات مواد اولیه و … دارد بنابراین برای تحقق این وعده، طبیعتاً واردات از صادرات افزایش می‌یابد. از این رو امسال واردات از صادرات بیشتر شد.

صفری در ادامه با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما صدور خدمات فنی و مهندسی است، گفت: وقتی بخش خصوصی پروژه‌ای برای صدور خدمات فنی و مهندسی منعقد می‌کند قطعاً بدون لابی‌های سیاسی این پروژه‌ها محقق نمی‌شود؛ به عنوان نمونه با یک کشور اروپایی قراردادی برای صادرات ۱۰۰ واگن امضا کردیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مورد ارتباط با عربستان تصریح کرد: با سفیر عربستان چندین ملاقات داشتیم اما قصد دارند کار را با بخش خصوصی شروع کنند که هیأت هایی از این کشور در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

صفری گفت: ارتباط ایران با با بانک توسعه اسلامی بهبود یافته و می‌خواهیم پروژه‌ها را از طریق این بانک فاینانس کنیم. البته با کشورهای عربی همچون قطر نیز اقداماتی در قالب فاینانس در دستور کار داریم.

وی درباره علت کاهش ارزش صادرات غیرنفتی تصریح کرد: علت اصلی افت ارزش صادرات غیرنفتی، کاهش قیمت جهانی به ویژه در محصولات پتروشیمی است.

معاون وزیر امور خارجی در مورد زمان امضا توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا، گفت: تجارت آزاد با اوراسیا ۲۵ دسامبر در سن‌پترزبورگ امضا خواهد شد. تجارت ما با اوراسیا ۵ میلیارد دلار بود که تقریباً ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

صفری تصریح کرد: شروع کار ما در مورد اوراسیا از کشور ارمنستان خواهد بود. البته ظرفیت صادرات ما محدود است بنابراین در گام نخست باید در بخش صادرات ظرفیت‌سازی کنیم.

گفتنی است، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا