انرژی

هیچ‌کدام از نیروگاه‌های کلان شهرها مازوت نمی‌سوزانند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی گفت: از ابتدای سال تاکنون هیچ یک از نیروگاه‌های داخل کلان‌شهرهای کشور از مازوت استفاده نکرده‌اند.

ساناز جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در زمان حاضر ذرات معلق معضل جدی آلایندگی هوا در تمام کلان‌شهرهای کشور است، اظهار کرد: براساس ترازنامه انرژی ۸۰ درصد ذرات معلق تولیدشده در کشور مربوط به بخش حمل‌ونقل است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه سهم بخش نیروگاهی در تولید ذرات معلق حدود هفت درصد است، گفت: براساس گزارش سیاهه انتشار سازمان حفاظت محیط زیست درباره سهم منابع ثابت و متحرک در آلایندگی هوا نیز مشخص شده است که در شهر تهران سهم منابع متحرک در آلودگی هوا ۵۹ درصد، در تبریز ۵۷ درصد، در اهواز ۷۲ و در اراک ۵۰ درصد بوده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با بیان اینکه ترازنامه انرژی کشور سهم هر بخش در تولید ذرات معلق را براساس حوزه مصرف انرژی و نوع سوخت مشخص کرده است که طبق اطلاعات این ترازنامه سهم سوخت مازوت در تولید ذرات معلق ۱.۹ درصد است. این رقم در حالی است که سهم گازوئیل در تولید ذرات معلق که عمدتا نیز در بخش حمل‌ونقل استفاده می‌شود، حدود ۷۶ درصد است.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون در هیچ یک از نیروگاه‌های داخل کلان‌شهرهای کشور از سوخت مازوت استفاده نشده است ولی هم‌اکنون شاهد آلودگی شدید هوای شهرهایی همچون تهران و اصفهان هستیم، گفت: عدم شناسایی درست بخش‌های اثرگذار اصلی در این حوزه موجب اتخاذ راهکارهایی برای برون‌رفت از این وضعیت خواهد شد که اثرگذاری مناسبی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه براساس تقسیم‌بندی حوزه مصرف‌کنندگان انرژی نیز سهم حوزه حمل و نقل در تولید ذرات معلق ۸۰ درصد و سهم بخش نیروگاهی فارغ از هر نوع سوخت مصرفی تنها هفت درصد است، گفت: امسال به‌ میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال گذشته در زمان مشابه  ۲۹ درصد کاهش یافته است. این میزان مصرف نیز در نیروگاه‌های خارج از کلانشهرها و بافت شهری و بدون تاثیر بر روی سکونتگاه‌های پذیرنده آلودگی اتفاق افتاده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند و حدود ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند و نیروگاه‌ها در مراکز پر جمعیت از سوخت گاز و یا گازوییل استفاده می کنند، گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولید برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، پیش بینی ذخیره‌سازی سوخت زمستان این نیروگاه‌ها از قبل انجام شده و با صرفه‌جویی مشترکان در مصرف برق و گاز مشکلی در تامین برق وجود نخواهد داشت.

جعفرزاده با بیان اینکه از ۱۴۰ نیروگاه بزرگ کشور فقط ۱۶ نیروگاه‌ بخاری قابلیت مصرف مازوت دارند، تاکید کرد: در کل کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه‌ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند، در تهران هم فقط نیروگاه بعثت، نیروگاه بخاری است که از سال ۱۳۹۱ بخش مصرف مازوت آن پلمب شده است. در تهران برای تامین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا