انرژی

تعویض تلمبه و رانش تلمبه جدید در چاه شماره ۱۶ میدان یاران

در راستای تداوم افزایش تولید نفت از میادین مشترک با کشور عراق، عملیات تعویض تلمبه و رانش تلمبه جدید در چاه شماره ۱۶ میدان یاران انجام شد.

در ادامه عملیات موفقیت‌آمیز تعویض تلمبه درون‌چاهی و همچنین تداوم افزایش تولید نفت از میادین مشترک با کشور عراق (چاه شماره ۱۰ میدان یاران شمالی و نتایج مثبت فنی و اقتصادی حاصل از آن) عملیات تعویض تلمبه و رانش تلمبه جدید در چاه شماره ۱۶ همین میدان در تاریخ ۹ آذرماه سال جاری آغاز و در تاریخ ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ به پایان رسید و وارد مرحله آزمون ۷۲ ساعته شد.

همچنین بخوانید

این عملیات که با راهبری شرکت پترو ایرانیان کرخه و همکاری سازمان‌های بالادستی (و سازمان‌های فنی مانند شرکت pfast سازنده پمپ‌های درون چاهی با توان داخلی) و شرکت توسعه حفاری تدبیر به انجام رسید یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در نوع خود است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از شرکت پترو ایرانیان کرخه، عملیات رانش پمپ مذکور با بهره بردن از تجارب قبلی و با تدابیری همچون جایگزینی گل حفاری امولسیونی با آب شیرین (جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی)، عدم بکارگیری سرویس‌های گل حفاری و مدیریت پسماند و حذف گازوئیل مصرفی خوراک چاه (۵۸ هزار لیتر برای هر چاه) انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این عملیات سریع‌تر از موعد برنامه‌ریزی شده انجام شد که در مجموع ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار صرفه اقتصادی به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میدان نفتی یاران یکی از میادین نفتی ایران است که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب اهواز در نقطه صفر مرزی با عراق قرار دارد و با میدان مجنون عراق، در مخزن نفتی مشترک است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا