بورسبورس اوراق

بهترین مسیر تامین مالی شهرداری‌ها بازار سرمایه است

رییس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار در کارگاه «معرفی ابزارهای تامین مالی» نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر اعلام کرد: بهترین مسیر تامین مالی شهرداری‌ها بازار سرمایه است.

245

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، مرتضی چشان در کارگاه «معرفی ابزارهای تامین مالی»با بیان اینکه در این کارگاه میزبان شهرداری‌های استان گرگان، سیستان و بلوچستان و کرج بودیم، گفت: در این کارگاه آموزشی درباره دستورالعمل و راهکارهای تامین مالی پیش روی شهرداری‌ها از بازار سرمایه بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها برای تکمیل پروژه‌ها می‌توانند از اوراق مشارکت یا اجاره بهره ببرند، افزود:در بازار سرمایه برای نیازمندی شرکت‌ها، ابزار مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال؛ برای اوراق مالی اسلامی، می‌توان از ابزار اوراق مرابحه بهره برد. 

رییس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به ذکر اهداف برگزاری این نشست پرداخت و گفت: با توجه به اینکه تامین مالی و دریافت تسهیلات بسیاری از ارگان‌ها و شرکت‌ها از طریق بازار پول رخ می‌دهد، امکان دارد متقاضیان تامین مالی آشنایی کمتری با بازار سرمایه داشته باشند. به همین دلیل در این کارگاه آموزش‌های لازم داده شد تا  شرکت‌هایی هم که در بازار سرمایه پذیرش نشده‌اند، بتوانند از محل بازار بدهی تامین مالی کنند.

وی با بیان این که شرکت‌های سهامی، سهامی خاص، تعاونی موسسات دولتی و شهرداری‌ها را که در دستورالعمل قید شده، می‌توانند اقدام به تامین مالی از طریق بازار سرمایه کنند،گفت: شهرداری‌ها تصور نکنند مسیر تامین مالی آن‌ها از محل بازار پول یا بانک مرکزی است. چرا که  از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه نیز می‌توانند اقدام به تامین مالی کنند.

چشان خاطرنشان کرد: با اقدام سازمان بورس در سال‌های اخیر، شرکت‌ها می‌توانند با رتبه اعتباری، رتبه اعتباری اخذ کنند و با تکیه بر رتبه خودشان و بدون استفاده از ضامن اوراق منتشر کنند. این موضوع روند تسهیلات را افزایش داده است چرا که هم هزینه تامین مالی را کاهش می‌یابد و هم زمان تامین مالی به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین، علاوه بر تسریع انتشار اوراق، منابع مالی به پروژه‌های شرکت تزریق می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا