تجارتکسب و کار

ترخیص کالا از گمرک بوشهر

ترخیص کالا از گمرک بوشهر با توجه به این که بندر بوشهر یکی از مهم ترین بنادر ایران محسوب می شود، انتخاب مناسبی برای تجار و بازرگانان است. این بندر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد توجه بسیاری از بازگانان را به خود جلب کرده. به همین سبب ترخیص کالا در این گمرک همواره با ترافیک بسیار زیادی رو به رو است. بوشهر  دارای حدود ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس است به همین دلیل یکی از بنادر شناخته شده در جنوب کشور و حوزه خلیج فارس نیز، محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله، به بررسی گمرک استان بوشهر و مزایای آن خواهیم پرداخت.

مزایای ترخیص کالا از گمرک بوشهر

با توجه به آمار، امروزه گمرک بوشهر یکی از قطب‌های اصلی در تجارت بین‌الملل ایران است و روزانه کشتی های خارجی از کشورهای مختلف در این بندر بارگیری و تخلیه می شوند. از مزایای ترخیص کالا از گمرک بوشهر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان ترخیص کالا به صورت شبانه روزی

    همچنین بخوانید
  • نزدیک ترین گمرک به کشور های عربی همسایه مانند کویت، قطر و بحرین

  • هزینه های کم مرتبط با انبارداری

  • امکان صادرات مجدد کالاهای وارد شده تحت عنوان ورود موقت

  • معافیت گمرکی برای کالاهایی که در منطقه تولید شده اند

  • ترانزیت سریع محموله ها

  • انبار بزرگ سرپوشیده با قابلیت گنجایش حداقل ۳ میلیون تن کالا در سال

  • اعمال ۲۰ درصد تخفیف در تعرفه های گمرکی در این شهر

مهم ترین کالاهای وارداتی از بوشهر

سالانه کالاها و محصولات متنوعی وارد گمرک بوشهر می شوند که شامل مواد اولیه صنایع غذایی همچون برنج، آبزیان، محصولات پروتئینی و مواد شیمیایی همچون پلی اتیلن و آمونیاک است. از دیگر اقلام وارداتی گمرک بوشهر می توان به لوازم آرایشی، بهداشتی، لوازم خانگی و قطعات یدکی محصولات مختلف صنایع ماشین سازی و محصولات پتروشیمی اشاره کرد. دیگر اقلامی که از بنادر وارد گمرک بوشهر می شوند شامل انواع پارچه و ماژول های LED و همچنین اجزا و قطعات نیروگاه اتمی و استایرن مونومر می شوند.

کشورهایی که ارتباط تجاری با گمرک بوشهر دارند

بیشترین ارتباط و مبادلات تجاری از گمرک بوشهر در سال های گذشته با کشورهای هند و انگلیس بوده است. گمرک بوشهر علاوه بر ارتباط تجاری با کشورهای همسایه در حال حاضر با ۷۰ کشور از جمله امارات، سریلانکا و کره جنوبی ارتباطات تجاری دارد.

مدارک ضروری برای ترخیص کالا از بوشهر

برای ترخیص کالا از گمرک بوشهر ابتدا باید اظهارنامه ای تنظیم کنید. مدارک مورد نیاز برای تنظیم اظهارنامه شامل کارت بازرگانی، بارنامه، پکینگ لیست، قبض انبار، مجوز ورود کالا، مجوز بهداشت، پروفرما، اینویس و بیمه نامه محصولات می شود که باید به اداره گمرک بوشهر ارائه شود.

هزینه های ترخیص کالا از گمرک بوشهر

ترخیص کالا از گمرک بوشهر شامل مراحل مختلفی است. مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک شامل فاکتور خرید، قبض های بسته بندی کالا، برگه های حمل و نقل کالا و مجوزهای ترخیص از انبار های گمرک است. هزینه هایی که در مرحله ترخیص کالا دریافت می شود بابت انبارداری، هزینه های حمل و نقل و باربری، عملیات تخلیه بار، هزینه های بارگیری،سود بارگانی، مالیات کالا و حقوق گمرکی می باشد. علاوه بر این هزینه ای بابت تعیین قیمت و ماهیت کالا توسط کارشناسان، ازمالکین کالا دریافت می شود.

گمرک بوشهر با در نظر گرفتن نقش جدی که به­عنوان نقطه­ی ورود و خروج کالاها دارد، می­تواند تأثیر بسزایی در تجارت و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. به ­ویژه، با توجه به نوع و تنوع کالاهای وارداتی از این گمرک، می­توان گفت که تأمین نیازهای صنعت و مردم ایران به وسیله­ی این گمرک حاصل می­شود. بنابراین، آگاهی از روند و شیوه­های وارداتی و اهمیت آن در توسعه اقتصادی کشور بسیار ضروری می­باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا