بورسبورس اوراق

ظرفیت های بازار سرمایه کمک شایانی به تامین مالی پروژه‌های شهرداری می‌کند

رییس اداره آموزش بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه‌ریز کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر در خصوص سرفصل‌های ارائه شده در این کارگاه‌ها صحبت کرد.

همچنین بخوانید
مهرداد عاصی

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایران(سنا)، مهرداد عاصی، رییس اداره آموزش بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار سرفصل‌های ارائه شده در کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر را تشریح کرد.

چه سرفصل‌هایی برای کارگاه‌های رویداد نهضت تامین مالی شهر در نظر گرفته شد؟

محتواهای در نظر گرفته شده برای این دوره که به همت شهرداری، بانک شهر و سازمان بورس برگزار شد، شامل هفت سرفصل است. سعی کردیم این سرفصل ها را از حالت تئوریک خارج و به حالت عملیاتی نزدیک کنیم تا دانش‌پذیران و مهمانان دوره نسبت به عملیات انجام شده در شهرداری و محتوای دوره ارتباط بیشتری برقرار کنند.از این رو، با توجه به ماهیت و ساختار نهضت، از سرفصل‌هایی چون معرفی صندوق‌ها و کاربرد آن‌ها، اوراق بهادار اسلامی، تامین مالی جمعی و اوراق دولتی و بورس کالا بهره بردیم.

با توجه به اینکه شما در حوزه آموزش فعال هستید، فکر می‌کنید شهرداری‌ها به نهاد جدیدی نیاز دارند که در رابطه با موضوع تامین مالی به آن‌ها آموزش دهد؟

تشخیص تشکیل نهادی برای ارائه آموزش، بر عهده شهرداری است اما سازمان بورس و اوراق بهادار علاوه بر نقش نظارتی در بازار سرمایه، رسالت آموزشی خود را در حوزه بازار سرمایه حفظ کرده و در کنار شهرداری قرار دارد. همچنین این سازمان می‌تواند به شهرداری‌ها کمک کند تا روش‌های تامین پروژه‌های خود را از طریق بازار سرمایه شناسانی کند. بنابراین به نظر می‌رسد، با آموزش‌هایی که در اختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شود، این روند تسهیل پیدا کند.

بین بازار پول و سرمایه کدام یک نقش موثرتری در تامین مالی شهرداری‌ها دارند؟

در حوزه تامین مالی، هم بازار پول و  هم بازار سرمایه در تامین مالی شهرداری‌ها نقش دارند.اما با توجه به اینکه پروژه‌های مختلفی در شهرداری اجرا می‌شود و ماهیت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، جایگاه تامین مالی از طریق بازار سرمایه کمک شایانی به تامین مالی پروژه‌های شهرداری می‌کند. اما نقش بازار پول نیز در تامین مالی اهمیت بسزایی دارد.

به نظر شما ارتباط شهرداری‌ها با بورس می‌تواند به جذب سرمایه مثبت منتج شود؟

به نظر می‌رسد در مرحله اول مدیران شهرداری‌ها و شهرداران باید دانش تئوریک و پایه‌ای را از منظر تامین مالی از بازار سرمایه داشته باشند اما باید شرایطی برای شناسایی راهکارهای موجود اندیشه شود که این کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی می‌تواند برای تحقق این هدف تاثیرگذار باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا