صنعت، معدن، تجارت

تولیدکنندگان داخلی اعلام کردند که ارتباطی با شرکت کوکاکولا ندارند

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: تولیدکنندگان کوکاکولا در داخل کشور به ما اعلام کردند که هیچ ارتباطی با این شرکت ندارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در برنامه تلویزیونی «صف اول» با بیان اینکه در طول فعالیت دولت سیزدهم بر اساس سیاست گسترش ارتباطات و تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه، شاهد این هستیم تبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف رشد کرده است، اظهار کرد: در دولت سیزدهم، میزان رشد تعاملات اقتصادی ما با کشوری نظیر تاجیکستان، ۵۰۰ درصد رشد پیدا کرده است.

وی با ارائه توضیحاتی در ارتباط با رشد صادرات ایران به کشورهای همسایه در حوزه‌های کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی افزود: از دیگر سو، میزان واردات ما در طی سال جاری حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده است؛ ما با توجه به افزایش رشد تولید در کشور احتیاج به این داشته‌ایم که مواد اولیه و ماشین‌آلات بیشتری وارد کنیم تا بتوانیم تولید بیشتری انجام دهیم.

صادرات کشور در حوزه شیلات و کشاورزی، حدود ۲۵ درصد رشد داشته است

صفری با بیان اینکه صادرات ما به کشورهای هدف از جمله چین و روسیه، رشد داشته است گفت: صادرات کشور در حوزه شیلات و کشاورزی طی ۸ ماه گذشته حدود ۲۵ درصد رشد داشته است؛ سفرهای رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و اسناد امضا شده در جریان این سفرها و پیگیری‌هایی که بعد از آن انجام شده در ارتباط با افزایش تعاملات تجاری ایران با کشورهای همسایه، بسیار مؤثر بوده است.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در ارتباط با وضعیت پروژه راه‌آهن رشت- آستارا گفت: چندی پیش قرارداد مالی این پروژه به امضا رسید و در اواخر ماه دسامبر جاری، قرارداد فنی آن امضا و کار اجرایی این پروژه آغاز می‌شود.

نتایج مثبت سفر رئیس‌جمهور به روسیه

صفری با بیان اینکه در جریان سفر رئیس‌جمهور به روسیه، پوتین و رئیسی در خصوص مسائل مربوط به این پروژه با یکدیگر رایزنی کردند، گفت: در این سفر همچنین درخصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، میدان‌های نفتی و همکاری‌های دو کشور در حوزه گازی، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خوبی بین رؤسای جمهور و هیئت‌های دو کشور انجام شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی حاشیه‌های مطرح شده در فضای مجازی در مورد سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه گفت: این سفرکه یک روز به طول انجامید، یک سفر کاری بود؛ در نتیجه ملاقاتی که بین رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفت، نتایج خوبی برای دو کشور در راستای پیشبرد همکاری‌ها بین ایران و روسیه حاصل شد.

باید از ظرفیت بانک توسعه اسلامی استفاده کنیم

صفری در بخشی دیگر از اظهارات خود در ارتباط با همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و عربستان نیز گفت: بانک توسعه اسلامی از ظرفیت خوبی برخوردار است و ما باید از ظرفیت موجود در این بانک که در عربستان قرار دارد، به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه همکاری‌های بخش خصوصی ایران و عربستان باید فعال شود، گفت: هنوز این فرصت حاصل نشده که همراه با هیأتی برای مباحث تجاری و اقتصادی به عربستان سفر داشته باشیم و درصدد برنامه‌ریزی هستیم که بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ ما امیدواریم بتوانیم در بخش تجاری و سرمایه‌گذاری‌های متقابل، همکاری‌های خوبی با عربستان داشته باشیم و اگر مشکل صدور ویزا برای تجار و بازرگانان حل شود، در این ارتباط رشد خوبی خواهیم داشت.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با بیان اینکه طی روزهای گذشته جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با دو کشور عمان و قطر به صورت جداگانه برگزار شد و به زودی جلسه کمیسیون مشترک ایران و امارات نیز برگزار خواهد شد، اظهار کرد: چند روز پیش نخست‌وزیر سوریه به تهران آمد و در جریان این سفر، رایزنی‌ها و توافقات خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام شد.

صفری به سفر سال گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه نیز اشاره کرد و گفت: در پی این سفر، اتفاقات خوبی بین دو کشور جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی رخ داده است.

لیست کالاهایی که با حمایت صهیونیست‌ها تولید می‌شوند را به روز کرده‌ایم

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره شناسایی کالاهایی که با حمایت صهیونیست‌ها تولید می‌شوند و اجرای قانون مجلس از سوی وزارت امور خارجه برای شناسایی این کالاها و جلوگیری از واردات آن‌ها به داخل کشور گفت: چندی پیش در وزارت امور خارجه لیست خود را در این زمینه با کمک نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور به روز و به مسؤولان ذی‌ربط در این حوزه ارائه کردیم.

وی در مورد ارتباط احتمالی تولیدکنندگان داخلی کوکاکولا با شرکت کوکاکولا، گفت: تولیدکنندگان کوکاکولا در داخل کشور طی جلساتی به ما اعلام کردند که هیچ ارتباطی با شرکت کوکاکولا ندارند.

صفری افزود: برخی داروهایی که از اروپا و آمریکا وارد کشور می‌شوند، تولیدکنندگان اصلی آن‌ها بعضاً به صهیونیست‌ها یا حامیان صهیونیست‌ها وابسته هستند و چون این موضوع در ارتباط با دارو است، کاری که ما می‌توانیم این است که تلاش کنیم در حوزه دارو هر چه بیشتر خودکفا شویم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا