ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اتصال بیش از ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار گلستان به اینترنت پرسرعت

به گفته مجری ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیش از ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گلستان به اینترنت پرسرعت و پایدار متصل شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در عصر کامپیوترها و ماهواره‌ها بشر می‌تواند در آن واحد تصویر، صدا و دیگر اطلاعات مورد نیاز خود را در حداقل زمان دریافت یا ارسال کند. همزمان با ورود به قرن ۲۱ توجه دست‌اندرکاران صنعت مخابرات و مراکز تحقیقاتی به فناوری روز دنیا یعنی فیبر نوری بیشتر شد وبه اعتقاد کارشناسان حوزه ارتباطات با استفاده از فیبر نوری زیرساخت‌های محلی و شهری ارتباطات قادر خواهد بود با سرعت‌های بیشتر و کیفیت برتر به یکدیگر و به زیرساخت‌های منطقه‌ای و جهانی اطلاعات بپیوندند.  

همچنین بخوانید

با بکارگیری آخرین فناوری‌های انتقال نوری، زیرساخت لازم برای تمام کاربردهای الکترونیکی از قبیل تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی فراهم می‌شود و ارایه خدمات ارتباطی ارزان، پرسرعت، ایمن و با کیفیت عالی به همه اقشار امکان‌پذیر می‌ شود.

فیبر نوری یکی از محیط‌های انتقال هدایت شده است که در مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد ومحیط انتقال، جایی بین فرستنده و گیرنده است. در واقع فیبر نوری یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند. در مدل (Fiber To The Home) FTTH، کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

در این راستا و در ادامه توسعه طرح فیبر نوری در کشور، اخیرا سیدحامد قدس علوی- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان- با اعلام اینکه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در همه ۳۷ شهر این استان به پایان رسیده است، گفت: در این پروژه، یک اپراتور از شرکت‌های دارای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان مجری، بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر حفاری، داکت گذاری و فیبرکشی در سطح استان انجام داده است که ۶۵۵ کیلومتر از این حفاری در داخل شهرها و ۶۵۸ کیلومتر دیگر آن بین شهرهای استان انجام گرفته است.

وی با اشاره به برنامه افتتاح پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای استان گلستان در روزهای آتی، افزود: این پروژه در کمتر از پنج ماه با برنامه ریزی و کار شبانه روزی انجام شده که کار در این وسعت که شامل همه شهرهای استان می شود، بی نظیر است که با پایان این پروژه، بستر مناسبی برای اجرای طرح های فناورانه در سطح استان گلستان فراهم شده و دسترسی مردم شهرهای این استان به سرعت های چندصدمگابیتی امکان پذیر شده است.

قدس علوی به اعتبار نزدیک به هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده توسط بخش خصوصی برای اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای استان گلستان اشاره کرد و ادامه داد: با اتمام پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در استان گلستان بیش از یک میلیون نفر از جمعیت شهری این استان تحت پوشش قرار می گیرند.

به گفته مدیرکل ارتباطات استان گلستان، بعد از ایجاد پوشش فیبرنوری برای همه مردم شهرهای استان گلستان، قرار است در فاز دوم این پروژه، همه ساختمان های شهرهای این استان نیز به فیبرنوری متصل شوند.

استان گلستان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که با تغییرات جمعیتی چند سال اخیر، ۵۵ درصد این جمعیت ساکن شهرهای استان به شمار می روند.

اما با گذشت چند روز مجری ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اتصال بیش از ۹۹ درصد روستاهای بالای بیست خانوار استان گلستان به اینترنت پر سرعت و پایدار خبر داد و گفت در گذشته و بر اساس آمار رسمی سال ۱۳۹۵، استان گلستان دارای ۹۳۶ روستای بالای بیست خانوار بود که در سال های اخیر تعدادی از روستاها به شهر تبدیل شده اند تا تعداد روستاهای بالای بیست خانوار این استان به حدود ۹۳۰ روستا برسد.

وی با بیان اینکه با اقداماتی که صورت گرفت، اکنون ۹۹.۲۴ درصد روستاهای استان گلستان به شبکه ارتباطی پرسرعت و با کیفیت متصل شده اند، افزود: در حال حاضر در این استان تنها ۷ روستای بالای بیست خانوار باقی مانده که فاقد ارتباط هستند که با آغاز کارهای اجرایی، حداکثر تا دهه مبارک فجر آنها را به شبکه ارتباطی متصل می کنیم.

روحی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بیش از ۸۰ روستای جدید در استان گلستان به شبکه ارتباطی متصل شده اند، گفت: عمده روستاهای باقی مانده در استان گلستان، روستاهایی بودند که زیرساخت‌های لازم از جمله برق و جاده را برای احداث سایت های جدید ارتباطی در اختیار نداشتند. 

مجری ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در مورد شرایط جغرافیایی این روستاها خاطرنشان کرد: استان گلستان جزو استان های کوهستانی است که برخی روستاهای آن صعب العبور به شمار می رود و دسترسی به آنها آسان نیست و برای اینکه سایت جدیدی در آنها ایجاد کرد، ابتدا نیاز به احداث چندین کیلومتر جاده بود که این مسئله تا حدود زیادی کار را برای ما سخت کرده بود.

وی افزود: با اتصال آخرین روستای بالای بیست خانوار استان گلستان، کار ما برای تکمیل پوشش ارتباطات روستایی به پایان نمی‌رسد بلکه بهبود کیفیت در روستاهایی که در گذشته به شبکه ارتباطی متصل شده بودند، در دستور کار قرار می گیرد.

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روحی تصریح کرد: به طور مشخص در حال حاضر ۲۶روستای استان گلستان از کیفیت ارتباطی مناسبی برخوردار نیستند و یا در برخی روستاها، شبکه ارتباطی بر بستر ADSL است که به دنبال ایجاد ارتباطات اینترنتی هستیم.

مجری ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات با بیان اینکه تا ایجاد رضایت کامل روستاییان عزیز نسبت به وضعیت ارتباطی، کار ما در استان گلستان به پایان نمی‌رسد، گفت: به عبارتی پس از برقراری ارتباط در ۷ روستای باقی مانده، برنامه ریزی کردیم تا بهبود کیفیت در این ۲۶ روستا را آغاز کنیم تا کیفیت ارتباطات در روستاهای استان نیز به وضعیت مطلوب برسد.

هفته گذشته هم عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از دسترسی بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ روستای جدید به اینترنت خبر داد و اعلام کرد این میزان معادل چهار سال پیش از آن است؛ در بیش از ۱۰۰ شهر کار تمام شده و نزدیک به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و تا پایان این ماه به ۵ میلیون خانوار می‌رسند و تا پایان سال هم به ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری خواهیم رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا