انرژی

فرمان پوتین برای توقیف دارایی شرکت‌های انرژی اروپایی

رئیس جمهور روسیه دستور داد شرکت‌های وینترسهال دیای آلمان و OMV اتریش از سهم‌های چند میلیارد دلاری پروژه‌های استخراج گاز در منطقه آرکتیک روسیه محروم شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، تحت فرمان‌های ریاست‌جمهوری که اواخر روز سه‌شنبه اعلام شد، سهم شرکت‌های OMV و وینترسهال دیا در میدان یوژنو روسکوی و پروژه‌های آچیموف، به شرکت‌های تازه تاسیس روسی داده می‌شود.

همچنین بخوانید

بزرگترین توقیف دارایی‌های خارجی در روسیه پس از آن روی می‌دهد که پوتین، اقدامات غرب در واکنش به تصمیم روسیه برای اعزام هزاران نیروی نظامی به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ را اعلان جنگ اقتصادی خواند.

کارآفرینان روسی، کنترل دارایی‌های شرکت‌های بزرگ غربی در روسیه از جمله هشت کارخانه کارلسبرگ و همچنین شرکت تولیدکننده ماست فرانسوی دانون را در اختیار گرفته‌اند.

صدها میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی روسیه و همچنین دارایی‌های تجار و سرمایه گذاران روسی در غرب بلوکه شده است. آلمان سال ۲۰۲۲، کنترل یک پالایشگاه نفتی شودت متعلق به روسیه را به دست گرفت که ۹۰ درصد سوخت برلین را تامین می‌کند.

فرمان‌های پوتین برای محروم شدن شرکت‌های وینترسهال دیا و OMV از کنترل سهمش در پروژه‌های روسی را که در ژانویه سال ۲۰۲۳ اعلام شده، رسمیت می‌بخشد. در این فرمان‌ها گفته شده است که این اقدام برای حفظ منافع ملی در بحبوحه اقدامات غیرقانونی و غیردوستانه غرب در رابطه با دارایی‌های روسیه انجام می‌شود.

شرکت‌های BASF و وینترسهال دیا اعلام کرده‌اند که دارایی‌های وینترسهال دیا در روسیه که حدود نیمی از تولید این شرکت به حساب می‌آید، عملاً توسط دولت روسیه سلب مالکیت شده و باید از فهرست دارایی‌های این شرکت حذف شود.

وینترسهال دیا، جوینت ونچر میان شرکت آلمانی BASF و شرکت سرمایه گذاری «لِتر وان» متعلق به میخائیل فریدمان، میلیاردر روسی است که در مرحله خروج از روسیه است. شرکت OMV سال میلادی گذشته از روسیه خارج شد.

شرکت BASF روز چهارشنبه اعلام کرد این شرکت اطلاعات مذکور را از اخبار دریافت کرده و سرگرم بررسی وضعیت است. این شرکت در سال ۲۰۲۲ زیان خالصی را گزارش کرد که ناشی از ضرر و زیان ۷.۳ میلیارد یورویی مربوط به وینترسهال دیا در روسیه بود.

شرکت OMV در ابتدا ضرر ۱.۵ تا ۱.۸ میلیارد یورو (۱.۶۴ تا ۱.۹۷ میلیارد دلار) را برای خروج از روسیه پیش بینی کرده بود.

همه فعالیت‌هایی که با مشارکت روسیه بوده است، از جمله سهام وینترسهال دیا در خط لوله نورد استریم و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت گازپروم، تا اواسط سال ۲۰۲۴ به طور قانونی، جدا می‌شوند.

میدان یوژنو روسکوی و پروژه‌های آچیموف در منطقه یامال-ننتس در شمال دور روسیه واقع شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، تحت فرمان‌های رئیس جمهور روسیه، سهام پروژه‌های آچیموف به شرکت‌هایی با مسئولیت محدود خاص منتقل می‌شود و متعاقبا برای ارزیابی و فروش به یک شرکت نه چندان ‌شناخته شده عرضه می‌شود. دارایی‌های شرکت OMV هم به شرکت سهامی SOGAZ فروخته می‌شود که خدمات بیمه برای شرکت گازپروم فراهم می‌کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا