ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چند سایت نسل پنجم در کشور فعال است؟

طبق گفته مسوولان، نسل پنجم اینترنت نیازمندی‌ها و زیرساخت‌هایی می‌خواهد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، فرکانس است؛ در حال حاضر ۸۰۰ سایت ۵G در کشور وجود دارد و اپراتورهایی در کشور در حال ارائه این نسل از اینترنت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد سایت‌ها به ۱۲۰۰ سایت برسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن آغاز کرد؛ در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت نسل پنجم در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

همچنین بخوانید

فناوری نسل پنجم در دنیای واقعی، سرعت متوسط بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که چندین برابر سریع‌تر از متوسط سرعت دانلود ۴G است. در شش بازار جهانی هند، مالزی، سریلانکا، برزیل، کویت و گواتمالا متوسط سرعت دانلود ۵G بیش از ۱۰ برابر سرعت ۴G است البته این نرخ، در بیشتر بازارهای ۵G حدود ۳ تا ۶ برابر ۴G است.

بنابراین همزمان با توسعه نسل پنجم اینترنت در جهان و انتظار کاربران برای اجرای آن، کشورهای مختلفی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌ هستند و به موازات آن این فناوری توسط برخی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران برای کاربران ارائه می شود.

ممکن است صحبت درباره این نسل از اینترنت ماورایی، غیر قابل تصور و درک باشد، با وجود اینکه در کشور ما هم بعضا، پیاده‌سازی شده و اپراتورهای ارتباطی هم سعی کرده‌اند این فناوری را هم سو و با همین سرعت سایر کشورهای پیشرفته وارد کشور کنند اما در حال حاضر صحبت کردن درباره این فناوری برای مردم خیلی قابل ملموس و قابل درک نیست.

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسل پنجم اینترنت نیازمندی‌ها و زیرساخت‌هایی می‌خواهد که زیرساخت اصلی آن فرکانس است؛ درحال حاضر ۸۰۰ سایت ۵G در کشور وجود دارد که پیش بینی می شود تا پایان سال به ۱۲۰۰ سایت برسد. البته با بررسی‌های انجام شده مشخص شده است به حدود ۴۰۰۰ سایت نسل پنجم نیاز است که این امیدواری وجود دارد با همکاری اپراتورها تا پایان سال ۱۴۰۳ به این عدد دست یافت.

همچنین عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش در این زمینه اعلام کرد که در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد از کشور، نقاط شهری تحت پوشش نسل چهارم و چهارم و نیم هم هستند و در روستاها هم نزدیک به ۹۳ درصد به نسل سوم و چهارم اینترنت دسترسی دارند.

به صورت کلی می‌توان گفت اگرچه ممکن بوده در ابتدا این نسل از اینترنت زیاد نیاز و ضرورت استفاده مردم نباشد، اما ۵G آمده تا صنایع را به یکدیگر متصل کند، اینترنت اشیاء را رونق دهد و جراحی از راه دور را پس از سال‌ها شعار اجرایی کند، چنانچه این امر در کشور ما هم انجام شد. جراحی از راه دور یک فناوری فوق العاده است که در برخی کشورها مانند ایران استفاده می‌کنند؛ بنابراین این نسل از اینترنت آمده تا اتفاقاتی را ایجاد کند که در گام اول به نفع صنایع مانند پتروشیمی، نفت خودرو و حتی رسانه است و در گام بعدی مردم و عموم را مخاطب قرار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا