بورسبورس اوراق

تشریح تاثیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر بازار سرمایه

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران اعلام کرد: افزایش شفافیت و پیامدهای مثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث واکنش بازار سهام نسبت به این مساله خواهد شد.

علی رحمانی

علی رحمانی، مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)،به مزایای اجرای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اشاره کرد و افزود:تورم شدید حاکم در اقتصاد کشور و نیز تغییرات نرخ ارز که عاملی برای تورم بوده، موجب می‌شود تا تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به افزایش قابلیت مقایسه و نیز به‌روزرسانی ارقام صورت‌های مالی شود.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر این اتفاق باعث می‌شود بهای تمام شده تولیدات، محصولات و خدمات نیز به واقعیات اقتصادی امروز نزدیک‌تر شوند، چر اکه تصور این است شرکت‌ها سود زیادی را در قبال محاسبه سود حسابداری بر قیمت‌های تاریخی به دست خواهند آورد.

کمکی برای افزایش گردش نقدینگی

رحمانی به نگهداری نقدینگی در شرکت‌ها اشاره کرد و افزود:با توجه به تورم و نیاز بیشتر شرکت‌ها به سرمایه در گردش، تجدید ارزیابی دارایی‌ها کمکی برای افزایش گردش نقدینگی خواهد بود.

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران تصمیم جدید سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تجدید ارزیابی دارایی‌ها را عاملی برای ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی دانست و گفت: افزایش شفافیت و پیامدهای مثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث واکنش بازار سهام نسبت به این مساله خواهد شد.

واکنش مثبت بازار سهام

وی با تاکید بر اینکه بازار همیشه نسبت به تجدید ارزیابی دارایی‌ها واکنش بسیار مثبتی را از خود نشان داده است، اظهار داشت: باید مراقب بود تا قیمت سهام شرکت‌ها تحت تاثیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها با کاهش چندان زیادی همراه نشود و قیمت سهم به کمتر از قیمت اسمی نرسد، چراکه این امر افزایش سرمایه‌های بعدی را دچار مشکل خواهد کرد.

رحمانی معتقد است: تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند به عنوان یک عامل اثرگذار برای بازگشت رشد به شاخص کل تلقی شود.

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سهام باشد اما در واقعیت‌های اقتصادی با مساله‌ای به عنوان ادامه تحریم‌ها مواجه هستیم که این مساله همیشه به عنوان یک عامل بسیار بازدارنده در سرمایه گذاری‌های جدید، استفاده از خدمات جدید، بازار صادراتی، انتقال پول و افزایش هزینه مبادله مورد بحث بوده است.

وی می‌گوید: مساله تداوم تحریم‌ها در اقتصاد کشور را نمی‌توان به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر روند فعلی بازار نادیده گرفت.

تصمیم مثبت نهاد ناظر

رحمانی در ادامه، تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص تجدید ارزیابی دارایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت:برای مدتی سازمان بورس چنین تصوری را داشت که تجدید ارزیابی دارایی منجر به کاهش سود شرکت‌ها می‌شود و این موضوع باعث تشدید مخالفت‌ها برای تجدید ارزیابی شرکت‌ها شده بود.

مدیر عامل اسبق شرکت بورس تهران اعلام کرد: طبق ارزیابی واقعیت‌های اقتصادی، منافع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیش از هزینه‌ها و آثار منفی آن خواهد بود.

تمرکز بر اجرای درست

وی با بیان اینکه در کنار منافعی که تجدید ارزیابی دارایی‌ها با خود به همراه دارد، باید اجرای درست تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد توجه باشد، افزود: کارشناسان دادگستری باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند تا اجرای تجدید ارزیابی دارایی‌ها با استانداردهای بین‌المللی ارزشگذاری، استاندارد شماره ۴۲ ایران در حوزه تعیین ارزش منصفانه و نیز دستورالعمل ارزش‌گذاری دارایی‌هایی نامشهود که به تصویب معاونت علمی رییس جمهور و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه رسیده است، منطبق باشد.

رحمانی با بیان اینکه امیدواریم سازمان بورس دستورالعملی را در این حوزه صادر کند،خاطرنشان کرد: اگر ارزیابی‌ها در این زمینه به درستی انجام نشود و باعث بیش‌نمایی ارزش دارایی‌ها شود، شاهد اثرات سویی در این زمینه خواهیم بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا