اقتصاد کلان

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق جدید آزاد سرخس و دوغارون

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه بیان کرد: این فضا برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است و باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید بررسی شده تا بسته‌های مناسبی تهیه شود.

محسن پوراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: سه منطقه آزاد سرخس، دوغارون و مازندان جزو مناطق آزاد نسل دوم هستند که از ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ حکم آن‌ها برای منطقه آزاد تجار از سوی مجلس ابلاغ شد و به تایید شورای نگهبان رسید. این سه منطقه قبلا منطقه ویژه اقتصادی بودند.

همچنین بخوانید

وی درباره منطقه آزاد سرخس توضیح داد: منطقه سرخس از سال ۱۳۷۴ منطقه ویژه شده با تولیت آستان قدس رضوی که اراضی متعلق‌به آستان بوده و زیربناها و تاسیسات هم با هزینه آستان ایجاد شده است. این منطقه حدود ۵۲۰۰ هکتار محدوده محصورشده و غیرمسکونی دارد.  در این منطقه همچنین فرودگاه وجود دارد؛ یک فرودگاه بین‌المللی که توسط آستان ایجاد شده است. همچنین فیبر نوری جزو زیرساخت‌های مناسب در این منطقه است. وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کردند که ظرفیت ریلی از مقدار فعلی به ۶۰۰۰ تن در روز برسد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس با اشاره به زیربناهای ایجادشده در این منطقه اظهار کرد: کریدور شرق به غرب، جنوب و شمال به اروپا و آفریقا از مرز سرخس از طریق راه‌آهن صورت می‌گیرد و ظرفیت بسیار خوبی در حوزه راه‌آهن وجود دارد. راه‌آهن این منطقه بین‌المللی است و به آسیانه میانه وصل می‌شود؛ برای اتصال به قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، چین و روسیه ظرفیت خوبی دارد. در حال حاضر کالا از سرخس به بندرعباس ترانزیت می‌شود و از آنجا به آب‌های آزاد راه دارد،   اگر کشورهای آسیانه میانه بخواهند کالایشان را به اروپا ببرند، دروازه این کشورها به آب‌های آزاد از طریق ایران است.

پوراحمدی با بیان اینکه در این منطقه ۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده است، افزود: این موضوع یک حسن دارد که برای حمل کالا، دیگر نیاز نیست قطار عوض شود و می‌تواند به ریل بین‌المللی وصل شود که خود این یک ظرفیت بزرگ برای سرمایه‌گذاری است و دیگر نیازی نیست سرمایه‌گذار برای این کار هزینه بدهد.

وی با اشاره به ارتباط این منطقه با کشورهای همسایه گفت: با توجه به اینکه در دولت سیزدهم، ارتباط ما با کشور ترکمنستان بهتر شده است و از آنجایی که در ترکمنستان هم منطقه آزاد وجود دارد، از سوی این کشور پیشنهاد شده که منطقه آزاد مشترک با ترکمنستان ایجاد شود. گمرک سرخس با ترکمنستان به‌دنبال تسهیل صادرات و تجارت است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس درباره بسته‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه بیان کرد: برنامه‌ریزی کردیم یک سری بسته سرمایه‌گذاری آماده کنیم. این فضا برای سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است. قبلا هم منطقه ویژه بوده اما با توجه به اضافه شدن به منقه آزاد، باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید بررسی شده تا بسته‌های مناسبی تهیه شود.

پوراحمدی با اشاره به منطقه دوغارون اظهار کرد: منطقه ویژه دوغارون هم از سال ۱۳۸۶ شروع به کار کرده است و بیش از ۷۸۰۰ هکتار اراضی دولتی وجود دارد و دوسوم تجارت ایران با افغانستان از این مرز انجام می‌شود، هم مرز تجاری و هم مرز مسافری است و روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون از این منطقه ترانزیت می‌شود و ترانشیپ هم در این منطقه وجود دارد. با اضافه شدن این منطقه به مناطق آزاد، به‌دنبال استفاده از ظرفیتی که وجود دارد، ازجمله معافیت مالیاتی و مشوق‌های دیگر هستیم که می‌تواند به سرمایه‌گذاری کمک کند.

وی با بیان اینکه درآمدهای حاصل‌شده از منطقه آزاد، صرف خود منطقه می‌شود، گفت: این موضوع باعث رونق منطقه و استان‌ها می‌شود و منافعش را خود مردم می‌برند و نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا