بورسبورس اوراق

سفر وزیر صمت به سن‌پترزبورگ برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف مذاکره با برخی مقامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امضای موافقتنامه دائمی تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اعضای این اتحادیه وارد سن‌پترزبورگ روسیه شد.

890

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از ایرنا، عباس علی‌آبادی قرار است در سفر یکروزه به سن‌پترزبورگ ضمن حضور در برخی مذاکرات دو و چند جانبه، موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا را به نمایندگی از کشور امضا کند.

بنا بر برنامه اعلامی، معاونان نخست وزیر کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اوراسیا در این آیین به نمایندگی از کشور خود این موافقتنامه را امضا خواهند کرد.

بر این اساس، آخرین نشست‌های مذاکره کنندگان طرفین برای نهایی کردن متن موافقنامه روز یکشنبه سوم دی‌ماه در سن پترزبورگ برگزار شد.

جزئیات موافقتنامه تجارت آزاد

بنا بر اطلاعات موجود از موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا در سن‌پترزبورگ، طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.

در این میان، هر یک از طرفین، یک لیست منفی تهیه‌ می‌کنند که شامل کالاهایی می‌شود که برای یکی از طرفین، ‌کالای حساس تلقی شود و امکان حذف تعرفه وجود ندارد.

همچنین  ۱۳ درصد باقیمانده، موارد مربوط به لیست موسوم به منفی است. به عنوان مثال، شامل کالاهایی است که اگر در خصوص آنها تخفیف قائل شویم، صنعت یا کشاورزی در داخل ایران در آن حوزه آسیب می‌بیند، از این رو، با هدف حمایت از این بخش‌های صنعت و کشاورزی داخلی، این بخش‌ها شامل تخفیف نمی‌شوند. متقابلا کشورهای اتحادیه اوراسیا هم لیست کالاهای حساس خود را ارائه می‌کنند و در این زمینه، اقدامات با ظرافت دنبال می‌شود تا لیست‌ها به صورت مساوی و عادلانه تنظیم شود.

ببر اساس این گزارش، این موافقتنامه برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی و همچنین مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا است تا به قانون تبدیل شود.

گفتنی است، به دنبال پیوستن ایران به عنوان عضو دائمی به سازمان همکاری شانگهای و پذیرش کشورمان به عنوان عضو جدید گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴، امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا گام کلیدی دیگری در راستای توسعه مبادلات تجاری ایران با سایر کشورها در سال ۱۴۰۲ تلقی می شود و گویای آن است که سیاست همسایگی دولت سیزدهم در حال ثمربخشی برای منافع ملت ایران و دیگر ملت‌های منطقه است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا